revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

Fragment ročník 1993, číslo 5

Bora Ćosić
Prazova izba


Virginia Woolfová tvrdila, že žena, ktorá chce písať romány, musí mať peniaze, a potom izbu, vlastnú izbu pre realizáciu tohto zámeru. Istá stará pražská domáca bez akýchkoľvek literárnych ambícií bola v roku 1932 nájdená v izbe prepchatej nábytkom - údajne by jej nebol schopný konkurovať nijaký nábytkársky predajca: len požiarnikom sa podarilo v tomto Kafkovom meste zachrániť starú pani z takmer smrteľného obkľúčenia predmetov. Takmer v tom istom čase, v rímskej via Giullia, a potom v Palazzo Primoli v ulici Zanardelli, konštruuje Mario Praz svoju ideálnu izbu, v podstate celý rad izieb, neskorší obsah celej jednej knihy o tom, čo sa v ktorej izbe nachádza a prečo. Spisovateľ Melville, ako hovorí Gilles Deleuze, hľadal jednu stredovú, centrálnu izbu, takú, v ktorej by nemuseli mať strach, že v nej niekoho nájde, takú, v ktorej by ho nenašla živá duša, takú, v akej by cítil obrovskú a údesnú prázdnotu. Byť v izbe sám je možno predpoklad života, písal Kafka Jesenskej, keď chcel zdôrazniť svoje stanovisko starého mládenca a neurotika, skrývajúceho sa pred ostatnými ľuďmi, pred stránkami z vlastnej kancelárie. Praz je však so svojimi vecami sám: veci sú drahocenné a určené na to, aby pocítili stopu jeho ruky, písmo jeho dotykov, pretože na veciach tiež zostáva čosi z pohľadov, ktoré na nich spočinuli, ako vraví Proust. Historik deštrukcie romantizmu, Praz, sa obklopil predovšetkým "romantickými" predmetmi, a píšuc o obrazoch Marguerite Gérardovej, o nábytku z čias Napoleona, o svietnikoch, konzolách, poprsiach, paravánoch, zbraniach a hudobných nástrojoch - renesančných, manieristických či barokových - vracal sa do vnútromaternicovej pohody niekdajšej doby a zdá sa, že tam chcel aj zostať. Jeho pohnútky boli z rovnakého cesta ako pohnútky onej pražskej dámy - avšak, keďže on bol kultivovanejší a vzdelanejší, vybral si metódu Woolfovej. Hnijúc v tejto predĺženej gravidite hrozil obsah Prazovej izby, a teda i izby Swannoovej a izby Roberta de Montesquieua tým, že zrodí monštrum prílišnej systematickosti a paroxyzmatickej vyrovnanosti. Ale ideálne bytosti sa nerodia - stávajú sa doménou výstav z oblasti patológie. Vo svojej pomätenej reverzibilite Praz, nenarodené dieťa histórie, vyrobil sám sebe placentu, privolávajúc tak materstvo, ktoré pochádzalo od samého plodu. Podľa toho teda, keď ľudská bytosť píše, manipuluje nielen so svojou budúcnosťou, ale aj so svojou minulosťou - takýmto spôsobom meniteľnou. Prazovým zámerom bolo, aby minulosť (reflektovaná predmetmi) nebola tým, čím minulosť je, ale tým, čo (ak o týchto predmetoch píše) z nej on sám dokázal vytvoriť. Takto sa vytvára rozpad v genealogickej štruktúre skúmania ranných prvkov ľudského myslenia - a každé myslenie to vlastne aj samo robí.

Preložil Karol Chmel

 

Obálka čísla:

Ilustrácie: Ivan Csudai

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Umberto Eco
Ako zdolať colnú kontrolu
s. 3

Ivan Laučík
Horúci popol
s. 6

Zbigniew Herbert
Obrana templárov
s. 11

Zbigniew Herbert
Básne
s. 30

Víťazoslav Hronec
Orechový zvon
s. 37

Emil M. Cioran
Irónia a sebairónia
s. 56

Carl Rakosi
Epigramy
s. 58

Jaroslav Formánek
Vyhnání z ráje
s. 62

Barbara Pribylincová
Dve poviedky
s. 68

Aleš Debeljak
Rezonancie
s. 70

Július Vanovič
Personalizmus Václava Černého
s. 76

Ivan Diviš
Nejzávažnejší lidský nedostatek
s. 88

RECENZIE - POZNÁMKY
Pavel Matejovič
Albert Marenčin: Ako som sa stretol s niektorými pozoruhodnými ľuďmi
s. 92

Marta Součková
Tvorba viac ako láska - Jack Kerouac: Podzemníci
s. 93

Stanislava Chrobáková
Degustácia troch debutov
s. 96

Knižný monitor
s. 100

Matěje Krčmy poznámky o knihách a časopisech
s. 102

36 x podľa Prousta
Ivan Král
s. 110

Bora Ćosić
Prazova izba
s. 111

Ivan Kadlečík
Na okraj
s. 113

Ľudovít Dojč
Koncentračný tábor v Petržalke
s. 116


 

 

c
© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.