revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

Fragment ročník 2008, číslo 1-2

Rudolf Fila
Niekoľko viet


V umení, tak ako v láske, musia obaja partneri vyjsť jeden druhému na pol cesty v ústrety. Nič sa tu neodpúšťa, hoci treba uznať aj diferencie v tempe, schopnostiach či ochote približovať sa. Avšak iná rovnocennosť ako 1:1 nejestvuje. Do hry môžu síce vstúpiť zdedené vlohy, vzdelanie, temperament, vplyv prostredia a doby a aj ďalšie faktory, žiadne z nich však neobstoja ako alibi. Obraz je ohnisko, v ktorom sa všetky základné faktory stretávajú.

Obávam sa, že skutočná sloboda je realizovateľná iba v rovine metafory. Teda vlastne len v umení. Všetky ostatné ľudské činnosti sú limitované a slobodu pripúšťajú len odtiaľ-potiaľ, v utilitarizovanej podobe. Nielen politici, i náboženstvá sľubujú, že až... Tvorivosť predstavuje tú najhodnotnejšiu hru, pri ktorej sa nikdy neprehráva. Tu sú naozaj možné iba výhry a ponúkajú sa nielen takzvaným talentovaným. Nenadané deti takmer nejestvujú, iba sa nimi dosť často stávajú. A väčšina dospelých, bohužiaľ, už nepreukazuje ochotu byť talentovanými. Azda je znovu načase pripomenúť, že umenie je len jedno a jediným jeho podstatným kritériom je kvalita. Hodnota umenia sa nemeria ani dĺžkou cesty k nemu, ani spôsobmi, akými ho vytvárame. Konzumný spôsob života je založený na veľkosériovosti. Väčšina sa s tým zmieruje, lebo lacnosť je vážny argument a vzácnejšie veci treba poriadne zaplatiť. Neviem, či je civilizácia tragédiou alebo blahom ľudstva. Človek je nútený celý život vyrovnávať balans a zrejme sa tak deje fylogeneticky. Ľudstvo musí podobne vyvažovať svoje postavenie medzi prírodou a vlastnými výtvormi. Zdá sa, že rovnováhu by v tomto prípade mala zabezpečiť kultúra. Hoci aj ona je výtvorom človeka, viaže ho však živými putami atavizmov ako pupočnou šnúrou k matke prírode. Preto môže hrať úlohu prostredníka medzi ňou a neposlušným dieťaťom – civilizáciou. Často sa stáva, že umelecké diela, ktoré kladú spočiatku odpor – a predsa akosi fascinujú – uvoľňujú postupne svoj tajuplný potenciál a stávajú sa nevyčerpateľným zdrojom radosti. Čím dlhšie s nimi žijeme, tým viac si rozumieme. Literárnosť znamenala pre výtvarníka zvyčajne iba hrozbu: ilustratívnosti, opisnosti, epizodickosti... Maliari sa jej väčšinou báli a mnoho slabších jej i podľahlo. Literatúra, či už epická alebo lyrická, však dodávala maľbe vždy aj výdatné impulzy. Sprostredkúvala mýty, históriu, ale tiež množstvo pocitov i psychických stavov, teda nezasahovala iba oblasť námetovú či opisnú. Z tohto hľadiska pre mňa mala vždy veľký význam poézia, zrejme preto, lebo nenarába len s primárnymi pocitmi, ale disponuje aj obrovským arzenálom, ktorý by som nazval metamorfotickým. Intenzita slova a v ostatnom čase i obyčajného písmena dokáže evokovať aj tie najintenzívnejšie významy. Podobne ako v maľbe farba, línia, plocha, svetlo, kontrast a mohol by som vymenovať ešte ďalšie fenomény. Umenie nie je v kríze. Bude existovať ďalej. Odvždy a navždy ako výraz citlivej duše. Kríza je v kritériách. Umenie krízu môže iba reflektovať, nie rešpektovať.

Zaslepené fundamentalizmy číhajú na svoje príležitosti.

Kultúra je nezničiteľná, iba potlačiteľná.

 

 

Obálka čísla:

Ilustrácie:

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Rudolf Fila
Niekoľko viet

s. 3

Ján Litvák
Vŕbová duša
s. 7

Mobile in mobilis
Laučík – Štrpka – Repka
s. 19

Z chladu do tepla a naopak
Rudolf Fila trochu podrobnejšie
s. 69

Czeslaw Milosz
Z posledných básní
s. 101

Poste restante
Theo Florin
s. 109

Súčasná európska poviedka
Jevgenij Griškovec, József Csakó
s. 131

Rudolf Sloboda
Čitateľské poznámky
s. 157


 

 

c
© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.