revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

<< späť na Fragment ročník 2014, číslo 1
c
A.L.F.A.B.E.T

História tejto rubriky je síce pestrá a nedávna, ale tak trochu aj polozabudnutá. V nedávnom dávne – v rokoch 1992–1993 – uverejňoval časopis Slovenské pohľady, ktorým vtedy šéfredaktoroval Ján Štrasser, čitateľsky obľúbený a utešene sa rozvíjajúci esejisticko-experimentálny výlet do neznáma. V rubrike Alfabet sa za ten čas stihlo vystriedať 16 autorov: spisovateľov, hudobníkov, výtvarníkov (Adamčiak, Breiner, Cviková, Dušek, Eis, Fila, Godár, Chrobáková, Ičo, Johanides, Klimáček, Laučík, Mikula, Nágel, Otčenáš). Ale ako už, dúfam, všetci vieme, všetko dobré sa raz aj zle môže skončiť. A skončilo sa. Začiatkom roku 1993, keď Vladovo hnutie a Vladova vláda dali definitívne po pysku európsko-kultúrne sa prejavujúcim Slovenským pohľadom, zanikla v mäteži junáckych rabovačiek – s mnohým iným, kultúrnym – aj rubrika Alfabet. Oživila sa rozprávkovým prebudením z hlbokého spánku knižným vydaním v roku 2013 (Alfabet, Knižná edícia časopisu Fragment). Aby sme ešte pevnejšie zauzlili nadviazanú niť, začíname v tomto čísle Fragmentu uverejňovať druhú rundu alfabetistov. A aby to bolo ešte o uzlík zauzlenejšie, ako prvé v abecede sa nám ponúka písmeno „pé“ – čiže: Ján Púček.

Ján Púček

I.
POROZPRÁVAŤ
Litera P, napriek pohybu pier, ktoré pri jej vyslovení akoby vyvrhovali vzduch, prudko vydychovali, hovorí najmä o priľnutí či doslova – prisatí. Pratvar torza ženského tela, nahý model, dávna kamenná Venuša stojaca profilom k divákovi, bezhlavá, beznohá, len s prsníkmi týčiacimi sa v zákryte do priestoru, jeden za druhým tak, že vidieť len ten prvý.
Litera P je teda všetkého prameňom, zdalo by sa. A každý nový potomok, ktorý privrie oči od presily svetla a prvý raz sa s plačom porozhliadne okolo seba, každé drobné práve porodené púpä človečie, začína svoju púť prisaté k poprsiu matky. Tak vzniká puto.

Nechajme však teórie litery P tak. Nič nie je isté. Pokojne môže ísť aj o zástavku v bezvetrí, o ucho rozbitého hrnčeka, fajku s krátkym pipasárom (zapekačku), ba možno i o žirafu v predklone, ktorá si dlhým jazyčiskom oblizuje koleno.

P – ako prvý, P – ako posledný (ale aj P – ako prostredný). Litera P obsahuje teda v sebe všetko – tak ako správna aristotelovská dráma.

Pól i protipól...

II.
POMILOVAŤ
(V skratke)

Pokúšaťperyprsiapôžitokpodpazušiepupokpobozkaťpanvapička pardonprepáčtepotešiteľpustiťparupovŕzgaťpošuškypozadiepriehlavky podoprieťpovzdychpožehnaťpodrobnepokračovaťpalceapäty.

III.
PAMÄTAŤ

Spomenúť si a hovoriť o pamäti. Alebo – pripamätať si a hovoriť o spomienkach. Vtedy a vtedy, to a to. Príbehy, povedačky, ťalafatky. Bolo – bolo. Bude čosi iné. Azda už len patina stojí za zmienku, za pripomenutie, pretože je práve v kurze...
Lenže: decko sa popáli o starej mamy pec, čo je žeravá, že až svieti. Holou rukou chytí páčku – chce vidieť plameň. Už po pár chvíľach však prepichuje pľuzgiere rozpálenou ihlou. Príbeh, povedačka. A hneď ďalšiu zimu alebo už o dva týždne popáli sa znova, koža oškvŕkne na tom istom mieste. Pomaly si na to aj privykne. Páli sa stále dokola, donemoty, chce vidieť červený plameň, no neuvidí nič. Len plač. Stále rovnaký nárek. Nemá kto prítuľča privinúť, palčeky pofúkať...
A vraj: „Narobte decku palaciniek, nech toľko nereve!“ hovorí otec.
Decko sladké až za ušami, spokojné s prehojným pokrmom, nevie napokon nič o jeho pôvode, ktorý je tiež v horúčosti z plameňa.
A že: „Nech! Čo? Hlavne, že sú plné papule! Čo tam po tom, odkiaľ sa to berie, odkiaľ to prichodí!“

Ó, plnosť papulí,
prví či poslední,
(podobenstvá – preč!)
pravoverní pochlebujú
podchvíľou
pribití prežratím.

(Pobásni si v pomykove pisateľ)

IV.
POMLČKA

O tom radšej pomlčať – hovorí pomlčka.
Prečo – ponížene prosím?
Prečo ponížene prosím?

V.
PAUSTOVSKIJ

„Vietor mi laskotil tvár ako rozpustené voňavé vrkoče dievčiny.“

Ale tiež:

„Čo by čo bolo, nastavte tvár uragánu.“

Povieva vietor, lístie plápolá, obzor planie. Konstantin Grigorievič po kolená v snehu zbiera pod násypom železničnej trate pri osade Puškino cigaretové ohorky. Dlhé sú najlepšie – to vieme obaja. Som s ním. Snehu mám po krk. A dúfam: „Azda mi dá potiahnuť z papirosy poznačenej ružovou pečiatkou pier poplašenej (no počestnej) pocestnej.“

VI.
PADALI

Dnes bol orechový vietor. Padali a padali. Padali aj zo stromov, na ktorých už roky neboli.

VII.
PRECHÁDZKA
(Z technológie)

Predsunúť nohu, druhou prikročiť. Pomaly – pachtiť sa je zakázané! Pokračovať podobne pri každom kroku. Pozerať sa (podrobne) okolo seba. Pohľad je pohladenie. Všetko pálčivé, všetko páchnuce, všetko priečne nechať prejsť popri (bez povšimnutia).
Pri postretnutí podvratníkov, potrimiskárov a pytliakov, ktorí nám prekrížia plány je povolené pomračiť sa. Popľuť si pod nohy. Pohrešiť ako môj dedo: „Paznechte!“ Alebo ako babička: „Pačmaga pečená!“
Pokoj – aj Petržalka je pustá púšť (pri troche predstavivosti).
Popred oči preletí pavúk – povetroň. Vlákenká povievajú prilipnuté o každú piaď planéty. Je babie leto.
Pomaličky prevetrať pľúca priezračným povetrím.
Poodstúpiť.
Pousmiať sa.
Pozhovieť.
Pohovoriť.
Potom.
Pomlčať.


 

 

Obálka čísla:

Ilustrácie:

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Elias Canetti
Niekoľko viet
(3)

Mila Haugová
Canti amore

(5)

POSTE RESTANTE
Milan Laluha
(17)

Andrej Platonov
Čevengur
(43)

MALÁ HRAČKA –
VEĽKÉ NÁSLEDKY
Ján Litvák
(63)

Andrej Chudoba
Nádej na pokračovanie
(73)

Ján Púček
A•L•F•A•B•E•T

(87)

Alexander Makarov-Krotkov
Zredigovaný exprompt
(93)

NAHRÁVAČKY
Ivan Laučík – Hlučný stroj
(99)

Peter Zajac
Poézia nepotrebných vecí
(109)

FRAGMENTY Z FRAGMENTU (141)

KNIŽNÁ EDÍCIA
ČASOPISU FRAGMENT
(153)

KONEČNÁ! NEVYSTUPOVAŤ!
(157)


 

 

c
© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.