|
Aktuálne
|
RÓBERT
GÁL: Nihil sub sole novum 1. Je námálo ľudí, čo písať vedia - a predsa nepíšu. Ich šuplíky sú plné pozoruhodných myšlienok, napríklad originálnych analýz tzv. medziľudských vzťahov. No komunikovať o nich zmysluplne, to väčšinou nechcú, pretože to často ani sami nevedia. Nebudú sa predsa takýmto spôsobom pripravovať o svoje vlastné ilúzie - či dezilúzie, ktoré sú zavše len akousi ich obdobou. 2. Dva významy konštatovania o "mŕtvom bohu". Význam č. 1: "Niekto" nám nášho boha zabil; roňme spolu s ním (s ním = bohom) jeho "božie slzy". Význam č. 2: Svojho boha sme si zabili my sami; tešme sa na všetky budúce slasti, ktoré nám z toho vyplynú. Nietzscheho zúfalé zvolanie (Boh je mŕtvy!) akoby tieto dva rôzne významy spojilo. 3. K otázke porozumenia. - Onehdy mi řekl jeden čtenář Tribuny, - píše Franz Kafka v jednom z Dopisů Mileně - že jsem jistě musel konat velká pozorování v blázinci. "Jen ve vlastním," řekl jsem, a nato se mi ještě snažil dělat poklony kvůli tomu "vlastnímu blázinci". 4. Bol to filantrop: samého seba nenávidel nie o veľa, no predsa o niečo menej ako ostatných. 5. Jedinou šancou proti skutočnému zblázneniu sa je: bláznovstvo ako výraz tváre. Táto možnosť (schopnosť grimasy?) často slúži aj ako istý "hybný princíp". 6. Zopár priateľských viet - náznak porozumenia - ako prezervatív. 7. Jednou zo skutočností, čo najviac fascinujú u Schopenhauera, je enormný zápal, s akým vysvetľuje účinnosť stáleho umŕtvovania vôle. 8. Sú dva druhy "spoločenského človeka": jeden ide do spoločnosti čas utratiť, druhý nájsť. V drvivej väčšine prípadov je však ako "spoločník" tolerovaný len ten prvý. 9. "Dívať sa na prítomnosť očami budúcnosti": znie imperatív futurológa Tofflera. No môžeme to povedať aj inak. Dívať sa na prítomnosť očami v budúcnosti vytvoreného mýtu Minulosť. 10. Nie je oná tak často zdôrazňovaná snaha byť sám sebou, len v podvedomí zakorenenou vnútornou potrebou - byť sám? 11. Čím presnejšia otázka, tým desivejšia odpoveď. |
Obálka:
Laco Teren ISBN: 80-85508-25-7
|
|
|