revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 
EUGEN GINDL : Piknik na lietajúcom koberci
c
"Prvé básničky som zosmolil v tretej ľudovej. Ukradomky, pre seba, do šuplíka. Z času na čas som poéziu zneužil na sporadické záznamy každodennosti, ale aj v denníkoch z ciest. Svoje výtvory, až na jeden pokus v Mladej tvorbe, som nikdy nemal potrebu uverejňovať. Moje zábrany prelomil v roku 2002 Ivan Štrpka, ktorý ma, spolu s Ivanom Laučíkom presvedčil, aby sme našu korešpondenciu z virtuálnej expedície do Sin-tiangu (2001) uverejnili v Romboide. Na knihu ma nahovoril Oleg Pastier. Väčšina básní v tejto knihe vznikla v prvej polovici 2001. Výber som doplnil niekoľkými básňami zo 70. a 80. rokov a básňou Dillí, ktorú som napísal v tomto roku počas cesty do Indie..."
Eugen Gindl



Recenzia Petra Macsovszkého uverejnená 19.5. 2006

Eugen Gindl: Piknik na lietajúcom koberci

Eugena Gindla (1944) považujem nielen za priateľa, ale aj za jedného z tých osobností, ktoré zásadným spôsobom formovali a natrvalo ovplyvnili moje vnímanie sveta. Tí, ktorí Gindla poznajú osobne, určite budú so mnou súhlasiť, že v jeho pokoji a názoroch sa skrýva múdrosť dávnych čias. O Eugenovi si dokážem predstaviť, že sedí pred nejakou čajovňou alebo kaviarňou, v niektorej zo zaprášených ulíc Káhiry, Kábulu či Madrasu a zabáva svoju spoločnosť príbehmi, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani autori Tisíc a jednej noci.

Eugen Gidl sa síce narodil v Bratislave, no jeho stredoškolské štúdia a mladosť sú späté s Liptovským Mikulášom - a teda aj s vysokohorskou prírodou. Na FFUK v Bratislave vyštudoval žurnalistiku, trinásť rokov bol reportérom týždenníka Život. Na voľnej nohe je od roku 1983.

Jeho spoločenské aktivity mali vždy kritický, ak nie priam revoltujúci charakter. Bol editorom a spoluautorom na socialistické časy odvážnej publikácie Bratislava/nahlas. V roku 1989 sa stal zakladajúcim členom Verejnosti proti násiliu a prvým šéfredaktorom Verejnosti. Taktiež od roku 1989 pôsobí ako šéfredaktor astronomického časopisu Kozmos. V rokoch 1997 - 1999 viedol spoločensko-politický mesačník OS (Občianska spoločnosť) a istý čas pôsobil aj ako šéfredaktor slovenskej mutácie Stredoeurópskych novín.

Napísal päť rozhlasových hier, z ktorých Vynes na horu svoj hrob a Hĺbkový rekord poslucháči československého rozhlasu označili na najlepšie hry roka. Podľa šiestich jeho scenárov boli nakrútené filmy.

Gindl sa môže pochváliť aj pozoruhodnými cestovateľskými skúsenosťami. Indiu navštívil niekoľkokrát, do Ázie sa dostal už v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Naposledy cestoval po Indii ako sprievodca Fedora Gála a zo spoločnej cesty vznikla kniha listov Two up. Gindla tu spoznávame ako vášnivého obhajcu ázijských kultúr a ako nekompromisného, úžasne podkutého kritika skrytých foriem západného neokolonializmu.

V knihu Piknik na lietajúcom koberci sa konečne odhodlal zhromaždiť a usporiadať svoju básnicku tvorbu. V mnohých jeho básňach sa odrážajú skúsenosti z ciest po „Oriente“ - čiže ovplývajú nielen atmosférou exotična, ale možno v nich nájsť prvky východnej spirituality. Básnicka zbierka Piknik na lietajúcom koberci je poctou svetu, rozmanitosti jeho krajín a kultúr, možno ju považovať za skutočnú lahôdku pre tých, ktorí si uvedomujú, že celý život sú na ceste. Gindlove básne sú ako pestré úlomky či úryvky arabesiek z orientálnych kobercov, potvrdením pre svetobežníkov a šteklivou inšpiráciou, ktorí sa na ďaleké cesty ešte len chystajú…

Načo však zmnožovať slová, najlepšie azda bude ponúknuť dačo na ochutnávku. Báseň nazvaná India, ktorá vznikla v apríli 1978 v Andhrapradéši, keďže je kratučká, odcitujem v kompletnom znení:

India

Ty pokrčený oltár
odvrátená strana planéty
Tvoja chudoba chráni svet
pred sebazničením
Bojím sa, že raz
keď budeš sýta a vypasená
grgať pred Rámom
uväzneným vo farebnej televízii
nebadane sa začne koniec
tejto civilizácie

Rozsiahlu a pomerne zložitú básnicku skladbu WOW!, mienenú ako „úsporná správa o krátkom pohostinskom vystúpení súboru Homo sapiens sapiens na planéte Zem“ možno pokladať za akúsi panoramatickú civilizačnú grotesku. Na konci skladby autor uvádza, že ju napísal 23. mája 2001, týždeň po návšteve výstavy Františka Kupku v Esterházyho paláci v Bratislave a 81 dní pred útokom na Dvojičky a Pentagon. Skladba končí týmito veršami:

Drnčiace struby V chladnúcom hrnci kozmu
V útlej maternici multiverza
kde opäť váhavo
dozrieva Boh plný obáv
Tuší že tentoraz ho perfídni anjeli
páriaci sa s potomkami Adama a Evy
spod dohola obratého pooblamovaného stromu
poznania
vyženú do Afganistanu (alebo do Iraku)
Spolu so Satanom nahých neozbrojených
Aby si vyžrebovali pohlavie A na rozvalinách raja
V pote tváre dorábali Chlieb svoj každodenný
Scelili dobro so zlom
A zaľudnili svet vylepšeným prorotypom
druhu
Homo sapiens sapiens sapiens…
Až na veky vekov
AMEN

WOW!

Na dvere klope nová
reality šou!

Priamočiarosť Gindlových básní, záujem o tie najpáľčivejšie traumy sveta a súčasne akási nádejou naplnená fascinácia múdrosťou Východu, úspornosť v metaforickom vyjadrovaní pripomína pozdnú poéziu Allena Ginsberga. Nejeden súčasný slovenský básnik by Gindlovi, ktorý sa vonkoncom nepokladá za profesionálneho básnika - keďže cestovateľstvo, záujem o vedu, novinárčinu a dokumentaristiku sú mu oveľa bližšie - mohol závidieť jeho zručnosť a ľahkosť, s akou narába s jazykom i zážitkovým materiálom. Hravosť, humor, nádych mystična - z toho všetkého sa skladajú skromné, nezameniteľné, láskavo-liečivé verše.

Ukončime dnešnú knižnicu ďalším úryvkom básne Ramešváram, v ktorej sa Eugen Gindl opäť vracia k milovanej Indii a k obavám o ďalší osud sveta:

Popíjal som mútny čaj a zopätými dlaňami
zdravil brahmanov s volskými očami
Zomknutý zástup mužov
našľapujúcich toporne a jednoliato premiestňoval
na vlastných pleciach
ukrutnú ťarchu zostarnutého zlata Šivu
(ľahostajného Stvoriteľa a láskavého Ničiteľa)
Do dlaní vysúvajúcich sa spod zeme som spúšťal
nehlučné matné mince
Pod prastarým banijámom som nazrel do bielych očí
slepého žobráka
a ustrnul
V tej chvíli som pochopil, že India by mohla zrazu
otvoriť
strašné tretie oko
uprostred zošúvereného čela
zjednotiť dobro so zlom
a zahubiť svet
Zavrel som oči a zazrel seba
smiešneho v brnení nepotrebných vecí
a myšlienok
Vrátil som sa do hotela Vypol krútiaci sa ventilátor
a do denníka si zapísal jedinú vetu:
Napriek tuctu vakcín sa vrátiš domov nakazený
nádejou, že budeš aspoň o trochu
lepší.

 

 

Obálka: archív redakcie

Pokochajte sa!

ISBN: 80-85508-57-5

Rok vydania: 2005

Rozsah: 109 strán

Cena: vypredané



 

 

c
© 1987-2015 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.