<< späť na IVAN KADLEČÍK: Chronoskop

Sám proti času

Prvá časť zloženého slova gréckeho pôvodu znamená čas, druhú možno chápať ako pozorovanie, videnie, skúmanie. Pozorovať čas sa dá len tak, že si o ňom niečo myslíme. Lebo načo by nám bola sloboda myslenia, keď chýba (ako je to bežne rozšírené) úsilie a schopnosť myslenia?

Nie náhodou teda Ivan Kadlečík nazval svoju najnovšiu knihu Chronoskop (knižná edícia Fragment, Bratislava 2006). Témou, sujetom i protagonistom jeho prózy je čas. Posledná správa o človeku v čase, ale zároveň aj proti nemu, pretože nie je možné pasívne ako kus dreva byť unášaný riekou. Len literatúra, na rozdiel od fyzikálnych zákonov jednosmernosti času, môže ísť aj späť, oboma smermi. Umenie je zázrak, výnimka z pravidla, kým grafománia je pravidlo. Autorova kompozícia akoby denníkových záznamov z rokov 2002 – 2004 v opačnom datovaní teda nie je len kompozičný trik a obyčajný žartík, ale vedomá skladba ako jeden z podstatných segmentov tvorivého aktu. “Keď človek nie je podvodník, nevie, čo bude pozajtra. Písať môže teda len dozadu, spätne. Na antickom papyruse, na zvinutom pergamene, na počítači. Tvárou rovno proti času. Keď dobe páchne z úst, lepšie je odzadu.”

Druhú, odlišnú časť knihy tvoria staré i novšie publikované aj nepublikované state o Bachovi a hudbe zostavené do kompozície niekoľkých muzikálnych taktov pod názvom Dobre temperovaný Johann Sebastian.

Na záver je ešte pripojený spisovateľov verbálny autoportrét Okno je portrét, plný skepsy, pretože skúmať čas a reflektovať ho sa dá iba s dobrou pomocou pochybovania. “Ak má písanie vôbec nejaký zmysel najmä v tomto čase “víťazného pádu”, teda víťaznej a víťaziacej krutej hlúposti. Potom sa zdá, že nič iné, len miera praktického, činného milosrdenstva a súcitu so všetkým živým môže byť poslaním a ospravedlnením ľudského bytia, teda jeho portrétovým identikitom,” píše Kadlečík.

Zuzana Kadlečíková

Ukážka

Obálka: