|
Aktuálne
Podujatia
Archív
Redakcia
História
Knižná edícia
Predplatné
Kontakty
Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)
|
|
VASILIJ
KANDINSKIJ: Stupne
Vasilij Kandinskij (4. 12. 1866 Moskva) patril k najvýraznejším
predstaviteľom maliarstva 20. storočia. V rokoch 1896 - 1914 žil a pracoval
v Mníchove, kde založil niekoľko umeleckých skupín (Phalanx 1901, Neue
Kunstnverinigung 1909, Der Blaue Reiter 1911). Spolupracoval s Gabrielou
Munterovou, Frazom Marckom, Alexejom Javlenským, Paulom Kleeom, Augustínom
Mackem. Roku 1922 sa stal profesorom na weimarskom Bauhause, kde pôsobil
až do roku 1933, keď školu hitlerovský režim definitívne zrušil. Kandinskij
sa presťahoval do Paríža, kde pracoval až do smrti 13. 12. 1944. Kandinského
literárne dielo Stupne umožňuje čitateľovi nazrieť do procesu postupného
budovania maliarskeho vedomia a podvedomých i mimovoľných zážitkov,
umožňuje mu poznať dobovú atmosféru a okolnosti, v ktorých sa toto vedomie
a s ním aj nepredmetné maliarstvo rodilo, formovalo a vyhraňovalo.
Vylúčenie
predmetnosti z maliarstva kladie skutočne veľmi veľké nároky na schopnosť
vnútorne prežívať čisto umeleckú formu. Od diváka sa totiž žiada, aby
bol v tomto smere neobyčajne inteligentný. Je to nevyhnutný predpoklad.
A v tejto atmosfére sa zasa oveľa, oveľa neskôr vytvorí čisté umenie.
Jeho neopísateľnú krásu vidíme teraz len v letmých a prchavých snoch.
Časom
som pochopil, že mi čoraz väčšia tolerancia k cudziemu umeniu nielen
nemôže škodiť, ale naopak, je pre moje osobné snaženie neobyčajne priaznivá.
Preto čiastočne obmedzujem, čiastočne rozširujem obvyklý výraz "umelec
musí byť jednoduchý" a hovorím: "Umelec musí byť jednostranný vo svojom
diele." Schopnosť prežívať cudzie diela, čo sa, prirodzene, uskutočňuje
a musí uskutočňovať svojím spôsobom, robí dušu vnímavejšou, schopnou
chvieť sa. Takto sa stáva bohatšou, širšou, ušľachtilejšou a čoraz viac
sa prispôsobuje k tomu, aby dosiahla svoje ciele. Zážitky z cudzích
diel sa v širšom zmysle podobajú zážitkom, ktoré máme z prírody. Umelec
nemôže byť slepý a hluchý. Naopak, ešte s väčšou radosťou a nadšením
pristupuje k vlastnej práci, keď vidí, že v umení sa využívajú aj nespočítateľné
iné možnosti. Čo sa mňa osobne týka, je milá každá forma, ktorá je výrazom
ducha. A nenávidím takú, ktorej duch chýba.
Nazdávam
sa, že budúca filozofia sa bude zaoberať nielen podstatou vecí, ale
obzvlášť pozorne aj ich duchom. Potom sa ešte viac zhustí atmosféra
potrebná človeku na to, aby mohol vnímať ducha vecí, aby ho mohol hoci
aj neuvedomelo prežívať rovnako, ako teraz neuvedomelo prežíva ich vonkajšiu
stránku. Takto si môžeme vysvetliť pôžitok z predmetného umenia. Táto
atmosféra je nevyhnutnou podmienkou, aby človek sprvoti prežíval duchovnú
podstatu v materiálnych veciach a potom duchovnú podstatu aj v abstraktných
veciach. A pomocou tejto novej schopnosti, ktorá bude v znaku "Ducha",
sa rodí pôžitok z abstraktného - absolútneho umenia.
|
|
Obálka:
Vasilij Kandinskij
Ilustrácie:
Vasilij Kandinskij
ISBN: 80-85508-20-6
Rok vydania: 1994
Rozsah: 80 strán
Cena: vypredané
|