revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

JURAJ MOJŽIŠ : Detaily
c
Knihu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. nn

c

Popri kunsthistorických štúdiách, výtvarných monografiách či esejistike reflektujúcej aktuálne filmové či výtvarné dianie sa Juraj Mojžiš od konca šesťdesiatych rokov venoval - zdanlivo úchytkom – aj písaniu prózy.

Zbierka prozaických textov poskladaná z prác publikovaných časopisecky, prípadne dosiaľ neuverejnených, predstavuje autora ako kritického pozorovateľa reality s vycibreným zmyslom pre iróniu a sebairóniu. Od variácie na apokryf, cez neorealisticky zachytený výrez z obrazu povojnovej periférie až po trpké „zmúdrenie dona Juana“ majú čitatelia šancu zoznámiť sa so sivým i prifarbeným svetom podľa Juraja Mojžiša.

c

Brikolér Juraj Mojžiš

1

Juraj Mojžiš je brikolér. Vytvára veci z toho, čo je poruke. Georges Didi-Huberman o brikoléroch píše, že sú handrári a haraburdári, ale Mojžiš sa nemusí báť. Je v dobrej spoločnosti Clauda Lévi-Straussa, ktorý ten pojem voviedol do antropológie, Waltera Benjamina, samotného Didi-Hubermana, Framptona či Markera, u nás Valéra Mikulu, ktorý si pofrancúzštene hovorí bricolér a poslovenčene ezermešter. A napriek všetkému aj Dominika Tatarku, lebo aj on pracuje ako brikolér pátosu.

2

Pre brikoléra je všetko významné. Pracuje v uzavretom univerze cyklického času, vo svete intímneho, dôverného vnímania a poznania s veľmi voľnými vzťahmi. Mnohostrannosť vedie u brikoléra k odolnosti. Vyhľadáva a zhromažďuje náhodnými objavmi. Pracuje dialogicky s jednotlivými prvkami repertoáru. Výsledok jeho práce nemožno porovnávať s ničím iným, vytváranie a použitie nemožno od seba oddeliť.

3

Juraj Mojžiš sa vyznačuje ako všetci brikoléri manuálnou zručnosťou a remeselnou dôkladnosťou. Keď na to príde, dokonca aj obrazy si vie zarámovať sám. Pri jeho základnej prezviedavosti mu to umožňuje všetko si vyskúšať, preskúšať, odskúšať a spoliehať sa pritom na improvizačnú náhodnosť majstrovania. Pohybuje sa medzi racionalitou inžiniera a intuíciou brikoléra. Nemusíme byť presvedčení, že všetkým, čím Mojžiš v živote bol, bol rád, ani o tom, že všetky jeho životné improvizácie boli majstrovskými dielami, ale môžeme si byť istí, že sa do všetkého vrhol po hlave. Bol všeličím. Výtvarným kritikom a interprétom, galeristom, filmovým architektom a keď ho núdza naučila húsť, aj scénickým výtvarníkom. Bol monografistom, biografistom a autobiografistom, autorom rozhovorov, do ktorých vložil v prípade knihy Olega Pastiera Za ozvenou tichých hlasov svoje prozaické príbehy a v rozhovoroch s Albertom Marenčinom Horká chuť storočia niekedy do otázok aj odpovede. Dokonca bol aj kampanistom.

4

Juraj Mojžiš je nenásytným hltačom výtvarníkov. Od Galandovcov po autorov Konfrontácií, od Milana Laluhu po Bohdana Hostiňáka, od Mariána Čunderlíka po Rudolfa Filu, od Mariána Mudrocha po Daniela Fischera. Píše dobiehavo, aby mu v živote nič neuniklo, akoby potreboval stihnúť, čo mu ušlo v časoch, keď ho vytesnili. V posledných rokoch až hekticky.

5

Juraj Mojžiš je prezviedavý aj iným smerom. Naša Turčianska cesta na martinskú výstavu Mariána Čunderlíka sa síce skončila v galérii, ale obchodného domu. A keď sme sa z neho horko-ťažko únikovým východom vymotali a doputovali o niekoľko metrov ďalej do Turčianskej galérie, vrátnik nám na otázku, čo robí, s veľkou samozrejmosťou odpovedal, že stráži galériu pred návštevníkmi. Patafyzici by mali radosť.

6

Juraj Mojžiš má nezvyčajný vhľad do poetiky výtvarného materiálu. Tieto pasáže svojich textov píše s neobvyklou ľahkosťou. Aj to súvisí s jeho brikolérstvom.

7

Mal som šťastie – Jurajovi Mojžišovi sa podarilo presvedčiť Mariána Mudrocha, že som o ňom nenapísal hlúposti. Spoločne sme sa tešili z niekoľkých podujatí. Nie vždy, ale niekedy to vyjde. Podarilo sa nám urobiť veci spoločne, alebo súbežne. Zatiaľ sme sa zastavili pri dobe hrdzavej Jozefa Jankoviča.

8

Najkrajšie boli brikolérske podujatia v Dome stredoeurópskej fotografie. Chodilo nás tam zopár, ale také rozhovory bývajú najintenzívnejšie. Nezamýšľaným výsledkom diskusie o Cene Oskára Čepana bol monumentálny súbor textov Oskára Čepana a o Oskárovi Čepanovi. Koncovka vystúpenia Daniela Fischera prišla o niekoľko rokov neskôr, keď sme počúvali klavírny koncert Romana Bergera s pani Evou Fischerovou-Martvoňovou. Jozef Jankovič si po jednom takom stretnutí staval na dne života rebrík do neba. Dadaista Johannes Theodor Baargeld ešte len čaká na svoju bodku.

Bol to luxus, ale kultúra je luxus.

9

Len pri filme som sa nevedel chytiť. Naše filmové svety boli priveľmi rozdielne, hoci pochádzali z tých istých šesťdesiatych rokov. Ale možno to spočívalo najmä v našom odlišnom pohľade na surrealizmus. Nemal som v priazni surrealistické budoárové zátišia, ani vo filmovej Panne zázračnici.

10

Juraj Mojžiš je aj prezviedavým brikolérskym prozaikom. Prózu začal písať časopisecky pred päťdesiatimi rokmi pod pseudonymom Martin Michal. Skryl ju potom s Olegom Pastierom do autobiografických ozvien tichých hlasov a naplno rozkryl až teraz, v neskorom prozaickom veku knižným debutom Detaily. Aj to je výkon brikoléra.

Prozaické texty Juraja Mojžiša nepotrebujú dodatočný výklad. Lebo ako hovoria brikoléri, diabol sa skrýva v detailoch.

Peter Zajac

c

 

Obálka:

Ilustrácia na obalke: Frago

Pokochajte sa!

ISBN: 978-80-89499-54-0

Rok vydania: 2019

Rozsah: 236 strán

Cena: 9,50 Eur


 

 

c
© 1987-2020 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.