|
Aktuálne
![](ciarka_cierna.gif)
Podujatia
![](ciarka_cierna.gif)
Archív
![](ciarka_cierna.gif)
Redakcia
![](ciarka_cierna.gif)
História
![](ciarka_cierna.gif)
Knižná edícia
![](ciarka_cierna.gif)
Predplatné
![](ciarka_cierna.gif)
Kontakty
Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)
![](https://badge.facebook.com/badge/178768918837075.2314.393183991.png)
|
|
<<
späť na OLEG PASTIER: Oko za zub
![](ciarka_cierna.gif)
Karol
Chmel
Podvojné účtovníctvo
(Pokus o doslov)
Pridlho sme sa
optimisticky spoliehali na možnosti poetického jazyka a tak dnes zostáva
buď možnosť podľahnúť obligátnej masovokomunikačnej vábničke a zostať
ukrižovaný na pohovke pred obrazovkou alebo podľahnúť danajskému daru,
t. j. schopnosti zbrusovať získané nánosy špiny a zmyslovo prenikať
do vecí, analyzovať ich pravú podstatu, overovať si ťarchu pomenovaní,
skúšať odolnosť novovytvorenej škrupiny v kontakte so stotonovou realitou;
ibaže čo robiť, ak niet času na improvizácie: každé gesto v tomto svete
bazírujúcom na teatrálnosti je nechtiac definitívne, každodenná banálna
udalosť nadobúda na jedinečnosti, originalite, zrkadlene sa hodnotí
v "prapôvodnom" význame, rovnako krochká nad skrivením i zveličením;
vari pomôže triezvy odstup básnika od prežívania toho, čo mu je dané?
Irónia nie je spasiteľným riešením, zjemňuje ju Enzensberger, bo možno
už Gottfried Benn, senzibilní naivisti sa vracajú k prírode a vykopávajú
mŕtve korene, iní ponúkajú totálne mlčanie; Oleg Pastier vo svojej prvej
oficiálne publikovanej knižke Plot "maximálne zintenzívnil podiel
mlčania na poézii", no zároveň tým automaticky kládol zvýšené požiadavky
na čitateľov (požadoval nielen aktívnu spoluúčasť na dotváraní naznačených
obrazov, ale aj solídnu predprípravu nutnú pre zaregistrovanie možných
súvislostí a skrytých významov), zúžený a sémanticky nahustený priestor
básne bol niekedy až deklamatívne mravne zaujatým výkrikom do tmy (datovanie
jednotlivých častí zbierky potvrdzuje jej dobovú ukotvenosť, i keď,
prirodzene, verše prekračujú časové ohraničenie); nová bánická zbierka
Oko za zub sa ani v najmenšom nezrieka mravného akcentu, no posúva
ho kamsi do druhého plánu, zašifrúva ho do metaforicky viacvrstvových
textov, nejasných iným smerom než básne prvej knižky: prináša
totiž poéziu založenú na napätí medzi postnadrealistickou popovskou
poetikou (prihlásenie sa k Vaskovi Popovi v motte vrhá spredu
svetlo na zvolenú stratégiu) a karteziánsky uvažujúcim lyrickým subjektom;
navzdory fragmentárnosti jednotlivých (číslovaných) básnických celkov
čitateľ pociťuje ich vzájomnú previazanosť a istú uzavretosť cyklu;
lenže nielen jemu, ani básnikovi nie je dané pochopiť všetko do konca,
ba možno povedať, že to ani nie je jeho ambícia; jeho zámerom je...
![](ciarka_cierna.gif)
Ukážka
|
|
Obálka:
archív redakcie
![](ciarka_cierna.gif)
![Pokochajte sa!](pastier_oko_1995_male.JPG)
ISBN: 80-85508-29-X
![](ciarka_cierna.gif)
Rok vydania: 1995
![](ciarka_cierna.gif)
Rozsah: 48 strán
![](ciarka_cierna.gif)
Cena: vypredané
|