|
Aktuálne
Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page) |
Fragment
ročník 2012, číslo 3
Môj chvejúci sa
Zima
Kamoši, nesiem
v náručí svojho boha Niekoľko princípov 1. Keď chcem maľovať hnedou, nikdy nemyslím na hnedú farbu. Je len zhoda okolností, že použijem farbu. Zaujíma ma predovšetkým hmota hnedej a hnedá hmota. Typizované farby sú žalostné vo svojej homogénnosti. 2. Maľujem zväčša proces maľovania, ako jediný námet. Účastník tohto procesu má možnosť komunikovať s jeho práve sa tvoriacou štruktúrou, ktorá mu v niektorom okamihu ponúkne šancu vzniku uzavretého výtvarného fenoménu a nového relatívne dokončeného výtvarného artefaktu. Tento moment mi neuniká, ale zväčša ho neprijmem s tým, že ho redukujem na dynamický, alebo statický pratvar a keď "procesuálna alternatívna maľba" o chvíľu znova ponúkne šancu vzniku relatívne uzavretej estetickej štruktúre, opäť ju neprijmem, ale redukujem ju na archetyp. Obraz, dielo, výsledok alternatívnej procesuálnej maľby je dialóg / niekedy chorál / medzi množinou šancí / alternatív / vzniku relatívne dokončenej estetickej štruktúry / so zmerateľnou estetickou hodnotou / a energetickým prostredím. Počet alternatív vzniku odhalený na obraze človekom je svedectvom o šanciach tohto človeka. 3. Človek pri pohľade na môj obraz musí mať príležitosť stať sa bohatším tvorcom ako ja už len psychológiou vnímania. Aktivácia pozitívnej spätnej väzby nesmie mieriť k extáze obdivu, ale k uvedomeniu si vlastných schopností. 4. Hovorím: kruh nikdy nie je ilúziou kruhu. Kruh je dialóg medzi energiou jeho materiálnych šancí (alternatív) a energiou ľudskej lásky tieto šance zistiť. 5. Jedinou témou, ktorá je dnes aktuálna pre poéziu, môže byť sústava matematicko-fyzikálnych, alebo chemických vzorcov. Pozn.: Interakciou matematicko-biochemických štruktúr s totalitnými estetickými štruktúrami vzniká šanca na objavenie nového vzťahu či už vo vede, alebo v poézii. neo-dusno neo-relatívno
6. Moje obrazy vôbec nemajú estetickú funkciu, moje obrazy sú existenciálne. Nezaujímajú ma perfektne vypracované tvary a konštrukcie nových tvarov, zaujíma ma čas vzniku štruktúrovaného predmetu (obrazu) dokazujúceho vzťah človeka k budovaniu systémov schopných rozdrviť civilizačné nánosy a zmocniť sa reality už len existenciálne a kozmicky determinovanej plodovej vody, protoplazmy, lúča atď., množiny elektrónov použiteľných na rozštiepenie jadra. 7. Doterajšie umenie
je funkcionálne zaťažené. Až natoľko mi vzťah estetických funkcií štruktúrovaných
objektov pripadá trápny (z týchto objektov je jeden vždy "akoby" subjekt),
pretože ide o voľbu, o hodnotenie a podobné svinstvá, teda premenu komunikácie
na hodnotiaci a poznávací proces, že v súčasnom stiesnenom priestore
zabúdam. List Martinovi
Kleinovi je hmlisto nepríjemná zima. Práve skončili voľby, my sme si mali vybrať z troch kandidátov: vedúceho mestských policajtov, komunistického blbca a nakoniec predsedu KO DS - lyžiarskeho hochštaplera, ktorý bude riešiť nezamestnanosť Zimnou olympiádou... a sociálnu situáciu občanov na medzinárodných konferenciách o profile nových zjazdových tratí. Pokiaľ si niektorí ľudia neuvedomia, že "mečiarizmus" splodilo pravičiarske hochštaplerstvo, potom je jasné, že na Slovensko nepatria ani politické strany, ani SIS. Tak ako dieťaťu nemôžeš dať do ruky zbraň, tak ani Slovensku nemôžeš dať stranícky parlamentný systém, ktorý sa zvrhne na "partiokraciu" a nemôžeš mu dať ani SIS. Slovensko musí mať v prvom rade občianske, nie stranícke štruktúry a našou úlohou bude ich organizovať. Všimni si ako, stranícky systém zlikvidoval Clintona, atď. Som stále nezamestnaný, ani Agnes, ani Kňažko mi nepomohol, ani Gindl - kultúra je tu po okraj preplnená komunisticko-mečiarovskými štruktúrami a kým sa s tým niečo stane, moja rodina zahynie hladom. Signál, ktorý si mi doručil ohľadom adries z Parížoviec, začínam reflektovať "realy". Ivan K.
|
Obálka
čísla: Obsah
čísla: |
|
|