revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

Fragment ročník 2012, číslo 3

Ivan Korman
Zo štrbín


28.12.1987

Ako vyplašená byľ
stíhaná bielym vetrom
prechádzam ateliérom

Môj chvejúci sa
koník zastal
nad zaľadneným
spáleniskom

Zima
prúdi
vodovodnými
kohútikmi


Kamoši, nesiem v náručí strateného boha

Kamoši, nesiem v náručí svojho boha
na seansu disciplinovane prítomných duchov
príležitostne zozbieraných a zaistených
potomstvom duchov nasledujúcich
Kamoši, nesiem svojho prvého a posledného boha v náručí
nevyhnutnými ulicami, cestami, autostrádami
vydrato preplnenými viac ako minule hlúpejšími neokoňmi
a nepýtame sa na zdravie ani na úbytok spred rokov
Nesiem tohto boha v náručí na všetky cintoríny
poukladané do svahov stehien a myslím na počasie
vhodné k Cézannovmu melancholickému projektu
Nesiem v náručí nejakú svoju inak štvanú bytosť
nohy sa zapletajú asi nám...
Kamoši, nesiem v náručí človeka, ktorý ešte pred niekoľkými
hodinami rokov pracoval a zanechal na pracovisku
všetky nástroje
Nesiem v náručí boha na začiatok návratu do poslednej
gule špirály
Kamoši, nesiem v náručí strateného boha
aby sa vrátil k práci v poslednej guli špirály
Kamoši, v náručí sa mi zveril, že posledná guľa
špirály bude naša

Niekoľko princípov

1. Keď chcem maľovať hnedou, nikdy nemyslím na hnedú farbu. Je len zhoda okolností, že použijem farbu. Zaujíma ma predovšetkým hmota hnedej a hnedá hmota. Typizované farby sú žalostné vo svojej homogénnosti.

2. Maľujem zväčša proces maľovania, ako jediný námet. Účastník tohto procesu má možnosť komunikovať s jeho práve sa tvoriacou štruktúrou, ktorá mu v niektorom okamihu ponúkne šancu vzniku uzavretého výtvarného fenoménu a nového relatívne dokončeného výtvarného artefaktu. Tento moment mi neuniká, ale zväčša ho neprijmem s tým, že ho redukujem na dynamický, alebo statický pratvar a keď "procesuálna alternatívna maľba" o chvíľu znova ponúkne šancu vzniku relatívne uzavretej estetickej štruktúre, opäť ju neprijmem, ale redukujem ju na archetyp. Obraz, dielo, výsledok alternatívnej procesuálnej maľby je dialóg / niekedy chorál / medzi množinou šancí / alternatív / vzniku relatívne dokončenej estetickej štruktúry / so zmerateľnou estetickou hodnotou / a energetickým prostredím. Počet alternatív vzniku odhalený na obraze človekom je svedectvom o šanciach tohto človeka.

3. Človek pri pohľade na môj obraz musí mať príležitosť stať sa bohatším tvorcom ako ja už len psychológiou vnímania. Aktivácia pozitívnej spätnej väzby nesmie mieriť k extáze obdivu, ale k uvedomeniu si vlastných schopností.

4. Hovorím: kruh nikdy nie je ilúziou kruhu. Kruh je dialóg medzi energiou jeho materiálnych šancí (alternatív) a energiou ľudskej lásky tieto šance zistiť.

5. Jedinou témou, ktorá je dnes aktuálna pre poéziu, môže byť sústava matematicko-fyzikálnych, alebo chemických vzorcov.

Pozn.: Interakciou matematicko-biochemických štruktúr s totalitnými estetickými štruktúrami vzniká šanca na objavenie nového vzťahu či už vo vede, alebo v poézii.

neo-dusno neo-relatívno
človek kráča a nesie seba v náručí.
chce ho ako-tak postaviť na nohy
ale dvojica nôh sa zapletie do seba

6. Moje obrazy vôbec nemajú estetickú funkciu, moje obrazy sú existenciálne. Nezaujímajú ma perfektne vypracované tvary a konštrukcie nových tvarov, zaujíma ma čas vzniku štruktúrovaného predmetu (obrazu) dokazujúceho vzťah človeka k budovaniu systémov schopných rozdrviť civilizačné nánosy a zmocniť sa reality už len existenciálne a kozmicky determinovanej plodovej vody, protoplazmy, lúča atď., množiny elektrónov použiteľných na rozštiepenie jadra.

7. Doterajšie umenie je funkcionálne zaťažené. Až natoľko mi vzťah estetických funkcií štruktúrovaných objektov pripadá trápny (z týchto objektov je jeden vždy "akoby" subjekt), pretože ide o voľbu, o hodnotenie a podobné svinstvá, teda premenu komunikácie na hodnotiaci a poznávací proces, že v súčasnom stiesnenom priestore zabúdam.

List Martinovi Kleinovi
20. 12. 1998
Ahoj Martin,

je hmlisto nepríjemná zima. Práve skončili voľby, my sme si mali vybrať z troch kandidátov: vedúceho mestských policajtov, komunistického blbca a nakoniec predsedu KO DS - lyžiarskeho hochštaplera, ktorý bude riešiť nezamestnanosť Zimnou olympiádou... a sociálnu situáciu občanov na medzinárodných konferenciách o profile nových zjazdových tratí.

Pokiaľ si niektorí ľudia neuvedomia, že "mečiarizmus" splodilo pravičiarske hochštaplerstvo, potom je jasné, že na Slovensko nepatria ani politické strany, ani SIS. Tak ako dieťaťu nemôžeš dať do ruky zbraň, tak ani Slovensku nemôžeš dať stranícky parlamentný systém, ktorý sa zvrhne na "partiokraciu" a nemôžeš mu dať ani SIS. Slovensko musí mať v prvom rade občianske, nie stranícke štruktúry a našou úlohou bude ich organizovať. Všimni si ako, stranícky systém zlikvidoval Clintona, atď.

Som stále nezamestnaný, ani Agnes, ani Kňažko mi nepomohol, ani Gindl - kultúra je tu po okraj preplnená komunisticko-mečiarovskými štruktúrami a kým sa s tým niečo stane, moja rodina zahynie hladom. Signál, ktorý si mi doručil ohľadom adries z Parížoviec, začínam reflektovať "realy".

Ivan K.

 

 

Obálka čísla:

Lynoryt na obálke: Jaroslav Štuller

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Ivan Laučík
Niekoľko viet

s. 3

Ján Štrasser
Krajinakraji
s. 5

Daniel Hevier
Päť z piatich
s. 17

Juraj Mojžiš
Obraz za obrazom nepriateľa
s. 27

Peter Zajac
Cantus interruptus
s. 39

Zlatá polička
(Havran, Litvák, Michalovič, Raýman)
s. 57

David Albahari
Sto viet a iné poviedky
s. 67

Ivan Korman
Zo štrbín
s. 83

Ján Litvák
Štyri zo štyroch
s. 95

Karol Maliszewski
Rondo a iné básne
s. 107

Rodinné striebro
Nehybné jadrá ticha
(Ilja Zeljenka)
s. 117


 

 

c
© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.