revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

 

Fragment ročník 1999, číslo 1-2

Béla Hamvas
Mourez en silence
Jedným z najväčších poučení nášho storočia bolo to, že pomerne veľká časť ľudstva začala veriť, ako vraví Georges Battaille, že smrť je akýsi trik a že príde čas, keď vedecky vzdelaný človek bude schopný tento trik odhaliť a potom sa bude žiť večne, prirodzene bez ohľadu na to, aký prasačí chliev je zem. Počnúc od určitého bodu v čase začal sa moderný človek búriť proti smrti a tým sa, pochopiteľne, neuveriteľne zväčšil jeho strach zo smrti. Vtedy sa zrodila kolektívna choroba inštinktu smrti, nerozumné obavy pred poslednou chvíľou. Čiastočne bol práve toto dôvod, že sa človek začal zhlukovať do veľkých kolektívov, do národov a rás, národností a tried, lebo sa verilo, že v takomto prípade človek neumiera osamotene, ale spolu s ostatnými, a to sa potom umiera oveľa ľahšie. >> viac textu


Ivan Štrpka
22 básní

ONEMEL MED

Onemel med.
Veľký deň mlčí. Zrkadlo
váha, jas sa vlečie.
Jazyk sa lepí.
Príďte, hlasy!
>> viac textu


Mileta Prodanović
Poviedky
Vysoko na svahoch hory Jelice, smerom na juh, s výhľadom na širokú a krotkú Dragačevskú kotlinu, sa nachádza roztrúsená dedina Goračici. Toto odjakživa buričské miesto dalo svetu zopár významných radikálov, odporcov skorumpovanej moci odnárodnených Obrenovićovcov a jedného utáraného tribúna, ktorý bol za svoju antidynastickú aktivitu aj odsúdený na smrť, ale sa predsa len tak ako všetci Dragačevci vynašiel a ušiel do iného srbského zapadákova, kde vládol ešte temnejší a horší autokrat, našťastie protivník toho prvého.
>> viac textu


Marián Kubica
Báseň v skratke

   . . .
   . . .
   . . .
        – r – h –
   . . .
   . . .
   . . .
>> viac textu


Robert B. Pynsent
Paralelný subjekt
(O poézii Jána Ondruša)

Ján Ondruš (narodil sa roku 1932) britký básnik a komický básnik. Jeho humor spočíva v sebairónii spojenej s ironickým ohľadom na svet, v ktorom žije, a ktorý žije v ňom. S týmto hlavným nástrojom komiky, surrealistickým skreslením, Ondruš neskresľuje realitu preto, aby ju kritizoval, alebo aby vyslovil nejaké grandiózne vyhlásenie o realite, ale aby naznačil, že existuje aj alternatívna alebo paralelná realita, realita, ktorá azda obsahuje širšiu paletu významov, než realita, ktorú ponúkajú romantici, realisti alebo existencialisti. >> viac textu

 

Obálka čísla:

Kresba archív

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Béla Hamvas
Mourez en Silence

str. 3

Ivan Štrpka
22 básní

str. 5

Mileta Prodanović
Poviedky

str. 17

Marián Kubica
Báseň - v skratke

str. 39

Lubomír Martínek
Pozvánka na šálek čaje
str. 65

Robert B. Pynsent
Paralelný subjekt
(o poézii Jána Ondruša)

str. 87

POSTE RESTANTE
MLADÁ POĽSKÁ POÉZIA

Jarosław Klejnocki
Marcin Wieczorek
Wojciech Bonowicz
Jacek Guturow
Krzystof Siwczyk
Stanisław Dłuski
Mariusz Grzebalski
Ewa Sonnenberg
Maciej Melecki
Wojciech Kuczok
Krzysztof Sliwka
Jakub Winiarski
Tomasz Hrynacz
Darek Foks
Wojciech Wencel
Piotr Jasek
Tomasz Majeran
Roman Honet
Andrzej Niewiadomski
Adam Wiedemann
str. 101

Archív
F. A. Ossendowski
Ľudia, zvieratá, bohovia
str. 235


 

 


© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.