|
Aktuálne
![](ciarka_cierna.gif)
Podujatia
![](ciarka_cierna.gif)
Archív
![](ciarka_cierna.gif)
Redakcia
![](ciarka_cierna.gif)
História
![](ciarka_cierna.gif)
Knižná edícia
![](ciarka_cierna.gif)
Predplatné
![](ciarka_cierna.gif)
Kontakty
| |
Fragment
ročník 1991, číslo 1
![](ciarka_cierna.gif)
Nadežda Mandeľštamová
Spomienky
Čo spája mnohých spomedzi najpozoruhodnejších ruských spisovateľov 20. storočia? Krátky strastiplný život a tragická smrť. Režim, ktorý sám seba vyhlásil za najhumanistickejší, zavraždil Nikolaja Gumiľova, Borisa Piľňaka, Isaaka Babeľa, Arťoma Vesiolého, k samovražde dohnal Sergeja Jesenina, Vladimíra Majakovského, Marinu Cvetajevovú... V stalinskom lágri kdesi pri Vladivostoku skončil v roku 1938 svoju životnú cestu aj jeden z najväčších zjavov ruskej literatúry, básnik Osip Mandeľštam. >> viac textu
Elias Canetti
Nemlčiace slová
Nemecky píšuci spisovateľ, sa narodil v bulharskom meste Ruse, dlhšie žil a študoval vo Viedni a od roku 1939 v Anglicku. Jeho prvý román Zaslepení (Die Blendung, 1935; Odeon 1984) sa dostal do povedomia čitateľov až s odstupom niekoľkých desaťročí. Hľadanie koreňov zla, deštruktívna spoločnosť „velikánskych trpaslíkov“, degradácia kultúry a medziľudských vzťahov masovou koncentráciou tuposti – to sú hlavné myšlienkové postupy Canettiho diela. >> viac textu
Jiří Olič
Tanec smrti
I.
Ještě bije české srdce,
laň za laní ještě pluje.
Dostihuje kulka srnce,
už to v orloji hapruje.
>> viac textu
Wlodzimierz Pażniewski
Metafyzický hotel
Americké obsesie bývajú v starej tehlovej budove, ktorej balkóny strážia kovové balustrády, vďaka čomu má strach svoju stálu adresu: Hotel Chelsea, New York, Manhattan, 23. ulica, číslo 222. Samota tu dostala k dispozícii štyristo izieb a jedenásť schodísk so starými výťahmi, ktorými sa na posledné poschodia vyvezie osud. V úctivej vzdialenosti za ním sa šmochce hotelový boy vlečúci staré kufre.
>> viac textu
| |
Obálka
čísla: Jozef Vachál
![](ciarka_cierna.gif)
![Pokochajte sa!](obal_1991_1_male.jpg)
Obsah
čísla:
![](ciarka_cierna.gif)
Jiří Olič
Josef Váchal
s. 3
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Josef Váchal
Nový Kalendář Tolerancý
s. 12
![c](ciarka_cierna.gif)
Edvard Kocbek
Zrodení pre zázraky
s. 18
![c](ciarka_cierna.gif)
Jorge Luis Borges
Votrelkyňa
s. 27
![c](ciarka_cierna.gif)
Zbyněk Vybíral
Metafyzika poesie
s. 31
![c](ciarka_cierna.gif)
Ivan Diviš
Teorie spolehlivosti
s. 42
![c](ciarka_cierna.gif)
Nadežda Mandeľštamová
Spomienky
s. 49
![c](ciarka_cierna.gif)
Elias Canetti
Nemlčiace slová
s. 56
![c](ciarka_cierna.gif)
Jiří Olič
Tanec smrti
s. 60
![c](ciarka_cierna.gif)
Jacques Le Goff
Intelektuáli v stredoveku
s. 65
![c](ciarka_cierna.gif)
Etienne Gilson
Umelec a svätosť
s. 77
![c](ciarka_cierna.gif)
Hilary Putnam
Filozofi a ľudský rozum
s. 90
![c](ciarka_cierna.gif)
Jaroslav Durych
Apoštol českej prózy
s. 113
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
RECENZIE – POZNÁMKY
Martin Kasarda
Dúšok inscenovaného naivizmu – Dušan Dušek: Dúšky
s. 127
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Igor Kis
Ďaleko k literatúre, ešte ďalej k čitateľovi – Jana Bodnárová: Aféra rozumu
s. 128
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Ivan Diviš
O Krvavém románu Josefa Váchala – Josef Váchal: Krvavý román
s. 130
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Marián Reisel
Posledné „nie“ sebe – prvé „áno“ Bohu – Soren Kierkegaard: Čistota srdca
s. 134
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Ana-Marica Panic
Sex – stranícky nepriateľ č. 1?
s. 135
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Jiří Olič
Tŕinástá komnata námětu – Eda Kriseová: Křížová cesta kočárového kočího
s. 136
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Karol Chmel
Zeszyty literackie nr. 31
s. 137
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Wlodzimierz Pazniewski
Metafyzický hotel
s. 138
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
Lenka Procházková
Jan Palach
s. 141
![ciarka](ciarka_cierna.gif)
|