|
Aktuálne
Podujatia
Archív
Redakcia
História
Knižná edícia
Predplatné
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
|
|
Fragment
ročník 1993, číslo 3
Emil M. Cioran
O biede
Keď rozmýšľam o tom, že bieda je najužšie spojená s existenciou človeka,
viem, že by som sa nemohol podpísať pod nijakú teóriu či doktrínu spoločenskej
reformy. Všetky mi pripadajú rovnako hlúpe a neužitočné. Veď aj mlčanie
sa mi vidí ako krik. Zvieratá, žijúce pod diktátom vlastnej prirodzenosti,
nepoznajú biedu, lebo nepoznajú hierarchiu a vzájomnú závislosť. Faktor
biedy sa objavuje výlučne u človeka, lebo len on vedel svojho blížneho
urobiť svojím poddaným. Nijaké zviera si nestrieľa z iného, ktoré sa
mu podobá ako kvapka vody druhej kvapke. Len človek je schopný takéhoto
sebapohŕdania. >> viac textu
Ivan
Štrpka
Pre dobrodruha, ktorý sa nevyhýba
osudu, je potešením písať
pamäti
NOVÝ HLAS
Reč sú len bledé čmáranice píšuce sa samé
pod jazyk kamenných levov.
Hasnúce svetlo
nás pokrýva prachom,
ktorý necítiť ani nevidieť.
Pomaly pohneš suchými
ústami. Naprázdno.
>>
viac textu
Rozhovor s Ivanom Štrpkom
Písanie aj vnímanie básne je individuálna činnosť a kladie celý dôraz
na individualitu. Je to činnosť skôr intímna, skrytá až utajená, často
až smiešne tajnostkárska, možno aj tajná a trochu tajomná. Skrátka -
s vylúčením verejnosti: zaparkujte ten štátny rachot vonku, nech mi
do toho nelezie! Povedal som to v rýchlom protiútoku, teda v sebaobrane.
Priznám sa ti - z akéhosi ľudskú intimitu chrániaceho studu, aj s rokmi
vypestovaného odporu a pohŕdaniu zoči-voči profánnej stupídnosti verejnej
scény našej spoločnosti alias Štátu - do poslednej možnej chvíle sa
usilujem nepriznať na verejnosti tú moju "skrytú identitu bez prívlastkov"
vyznačovanú hmlistým označením "Básnik". Nie zo skromnosti. Opakujem:
robím tak predovšetkým v krajnej sebaobrane.
>> viac textu
Bora
Ćosić
Kornetto pre históriu
Parížska zmrzlina, jej "architektonicky" načasovaný kornet, ešte vždy
presne nasleduje štýl roku 1900, napodobňujúc istý balkón z bulváru
Raspail, mušľu lóže v Opere a kanapu v dome Guermantesovcov. Takto už
samotná cestovina dáva svojmu konzumentovi najavo symbolické pôsobenie
zmrzliny, vyjavuje akýsi jej "reprezentatívny" zmysel, akokoľvek patrí
do oblasti sériovej výroby či do domény sladkého. Tým táto jarmočná
dutinka akosi prekrýva nejaký posvätný predmet, vždy pripravený napodobniť
niečo iné, hrajúc napríklad pochodeň - nielen vyhasnutú, ale aj zamrznutú.
>>
viac textu
| |
Obálka
čísla:
Ilustrácie:
Jozef Murín
Obsah
čísla:
Emil
M. Cioran
O biede
s. 3
Ivan Štrpka
Pre dobrodruha, ktorý sa nevyhýba
osudu, je potešením písať
pamäti
s. 5
Rozhovor s Ivanom Štrpkom
s. 9
Juraj Špitzer
Smútok z dejín
s. 14
Věra Chase
Básne
s. 37
Hannah Arendtová
Totalitná propaganda
s. 41
Jovan Zivlak
Básne
s. 70
Lubomír Martínek
Titre de voyage
s. 72
Jovan Hrstić
Staré lode
s. 90
Jan Vladislav
Z pařížského deníku
s. 91
Dušan Dušek
Mapka neznámeho pobrežia
s. 131
Julien Green
Deník (pokračovanie)
s. 135
Kenneth E. Boulding
Úvahy o vlastníctve, slobode a politickom zriadení
s. 169
Ivan Diviš
Velkoměsto
s. 187
RECENZIE – POZNÁMKY Martin Kasarda
Vražda naša každodenná – Pavel Vilikovský: Peší príbeh
s. 190
Peter Zajac
Nevinný sviatok – Alta Vášová: Sviatok neviniatok
s. 191
Petr Král
Intenzivny zážitok – Iva Kotrlá: Února
s. 194
Jiří Olič
Nový Kingsley Amis – Kingsley Amis: U zeleného muže
s. 195
Wlodzimierz Paźniewski
Kultúra fragmentu
s. 195
Knižný monitor
s. 198
Časopisecký monitor
s. 199
Skelety a silhouety
Jiří Olič: Opilá žížala
s. 200
36 x podľa Prousta
Martin Štrba
s. 201
Bora Ćosić
Kornetto pre históriu
s. 202
Ivan Kadlečík
Na okraj
s. 203
|