revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

Fragment ročník 1992, číslo 1

Mladá americká poézia

Vijay Seshadri – narodil sa v Indii, presťahoval sa do USA. Žije v Brooklyne. Jeho verše a eseje boli publikované v mnohých časopisoch v Spojených štátoch.

Martín Espada – autor básnických kníh The Immigrant Iceboy's Bolero a Trumpets from the Islands of Their Eviction. Získal viaceré významné literárne ceny (Boston Contemporary Writers Avvard, Rosalie Boyle Award a i.) Žije a pracuje v Bostone.

Jack Skelley – autor knihy veršov Monsters (1982), vydavateľ časopisu The Modern Stone-Age Magazine. Okrem toho rockový hudobník, člen skupiny Lawndale, s ktorou nahral dva albumy.

Mark Svenvold – žije v Seattle, vyštudoval anglickú a španielsku literatúru. Publikoval vo viacerých literárnych časopisoch.

Vijay Seshadri

* * *
Ale to, čo vravia, je sotva počuť až sem,
kde sa chladnúce tehlové
rušňovočervené eduardovské
domy pri trati zbavujú
svojich nájomníkov, ktorí
v dvojiciach a trojiciach zostupujú
zo staníc dolu
a schádzajú sa na tráve Blue Room Lawn,
aby oslávili Deň
nezávislosti Jamajky.
Basa vystreľuje.
Od Svanna-La-Mar až na Gun Hill Road
pumpujúce reggae stúpa po špirále
hore, vinie sa
a slnečné krídla mu horia
nad zdvihnutými vlnami rúk,
ako keby puto prešlo každým zápästím,
ako keby reťaz opásala všetky boky.
Slnko robí to, čo robí, lebo zem sa nakláňa.

MADE IN TRÓPY

Bobby Kultúra („plný koreňov a kultúry“)
a špicový Ďoďo („Človeče poštíš sa
z toho“) za súmraku
prifrčia, strhnú
si helmy, vypnú motory, zaparkujú
tisíc kubíkov precízneho japonského umenia z ocele.
Ich kapely prídu
v dodávkach vystlaných kožušinou, vyložia a vybalia
stowattové repráky, tisícwattové zosíky,
mikrofóny, stojany,
gitary, činely, oceľové debny
na tráve Blue Room Lawn na Gun Hill Road
pri bronxskej botanickej záhrade.
Slnko nad Jersey
to zabalí a vpadne
do ďalšej prichystanej štrbiny
a noc ako tinktúra
vyliata z fľaštičky pláta
diery v betóne a tráva
na sídliskách tíchne,
planúce jazerá sa zhromažďujú
okolo svojich umelých ostrovov,
záhradám sa ľahšie
dýcha v ustupujúcej horúčke
dnešného neznesiteľného leta.
Trópy vraj
postupujú na sever,
na póle obrátenom
k slnku
sa topí ľadová čiapočka
a na odvrátenom tiež.



Martín Espada

PRAVÁ RUKA MEXICKÉHO ROBOTNÍKA NA FARME V SOMERSET CITY V ŠTÁTE MARYLAND

Ruženec vytetovaný
medzi palcom a ukazovákom
znamená, že
každá dlaň plná
zrna a špiny
je modlitbou,
znamená, že Kristus
mal tiež
tvrdé dlane

POLICAJTOV BÁL


Bol to
policajtov bál,
vykopávkový stomp fízla
v rytme polky
s topánkou od krvi
a tlieskaním,
aby po tanci
podozrivý nemohol
lusknúť prstami

ZAKLÍNADLO VÝCVIKOVÉHO TÁBORA

Základňa námornej pechoty,
Quantico v štáte Virginia 1977

Čo cíti Strelec,
keď zabije nepriateľa?
Spätný náraz svojej em-šestnástky.

TIBURÓN

Východná stošestnásta
a dlhé červené auto
odstavené so zdvihnutou kapotou
a salsou na plné pecky
ako výstavný žralok s roztvorenou papuľou
a dole v žalúdku
rádio
posledného rybára
stále naladené
na jeho šťastnú vlnu

Jack Skelley

TLKOT SRDCA

Poď, ukážem ti všetko na oblohe.
Obloha je betónová klenba,
celá pokrytá šperkami
V jasnej logike sna sa klenba
otvára a visím tam ja.
Len silové pole reality
ma drží medzi týmto mocným exteriérom
bez romantických ozdôb
a tamtým interiérom, ktorý mi prikazuje
ísť na vec. Odpútam sa, roztrasený láskou,
a capnem pred teba; zrazu sa usmeješ.
Alebo sedíš na mojom sedadle
a spievaš si „Tlkot srdca“. Teraz je na každom
kroku zápcha a
ja sa teda vyznávam: „Ach, miláčik,
mám ťa vážne, naozaj rád. Vráť mi
prachy, čo som ti požičal, a poďme
do planetária“. V tme som
na rade ja a brúskami prstov
cítim tvoj slabý pulz, keď svorne predstierame,
že sa dívame na nebo. Tam však zbadám,
že moje uctievanie ťa premenilo
na čistú Dianu a tvoje oči a oči každého
sú červené brúsené drahokamy, nerozoznateľné
ako súhvezdia za jarných nocí,
keď si opitá a nemôžeš nájsť Mars.
Som opitý a nemôžem ťa nájsť.

Mark Svenvold

DROBNÉ DEJINY

Toto máme:
máme výdrž,

máme jasný príklad čísel: dinosaury žili

stopäťdesiat miliónov rokov, láska moja,
a my máme svoje drobné dejiny,

zdá sa, dosť naozajstné: denné
trenice vo všeobecnosti, tvoje

neustále klopkanie zvlášť.
Tieto vecičky nás približujú
k príbehu, ktorého koniec je nám dokonca známy.
Niekedy sedíme, čakáme na zosmutnenie,

lebo to je vždy ťažké,
aj vtedy, keď je to ľahké. Viem.

Musel som oklamať jedného-dvoch démonov,
aby som sa dostal sem, do tejto známej postele,

k tebe: máme chvíľami, alebo
len v tejto chvíli, ten prúd,

ktorý nás posúva k sebe, rozpálených
zabudnutím.

ZÚFALÉ POSOLSTVO Č. l (DEJINY)

Keď sa tryskáče zoradia tesne nad strechami domov
a ich hromový prelet strasie
kvapky z listov gaštana
a tie v tupých zhlukoch padnú a vybodkujú prach,
keď je čas uvedomiť si chlad, sivú oblohu,
zobudiť sa do množstva jej farieb a do jej vĺn,
do jej visutej, fluoreskujúcej nálady, ktorá sa zdá správna,
tak ako je správna alebo nezmeniteľná aj minulosť –
potom si všimni, aké sú dni plné falošnej skromnosti,
ako elegantne na seba padajú,
prichádza tieň, okolo stromu spraví kruh,
všimni si, ako sa strácajú a pridávajú sa k tebe –
v kresle, v prázdnej izbe, v dome...

Preložil Marián Andričík.

 

 

Obálka čísla:

Kresba archív

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Emil Cioran
Je démon skeptik?
s. 3

Anna Wágnerová
Geniální vystoupení
s. 8

Jan Tomkowski
Infernus
s. 13

Mladá americká poézia
s. 32

Armand Bitoun
Aubrey Beardsley a homosexuální estetismus
s. 39

Z intímnych zápiskov Rogera Vaillanda
s. 47

Marek Nekula
Bez názvu
s. 75

Na posiedke s čertom
(rozhovor s Martinom Kasardom)
s. 81

Mladá tvorba: Barbara Pribylincová, Jana Beňová
s. 88

Archív
Peter Fidelius: O totalitním myšlení
s. 94

Ivan Diviš
Trest smrti

s. 103

RECENZIE – POZNÁMKY
Pavel Matejovič
Jaspers a my – Karl Jaspers: Otázka viny s. 107

Braňo Just
Nutkaví neurotici v austrálskych pralesoch – Sigmund Freud: Totem a tabu
s. 107

Jiří Blažek
Češi, Němci, odsun
s. 109

Marek Oramus
Jozef K. na pulte – Martin Harníček: Maso
s. 110

Oleg Pastier
Na okraj
s. 113

Skelety a silhouety
Jiří Olič: Ruxak chaosu
s. 112

36 x podľa Prousta
Ivan Kadlečík

s. 115

Slawomir Mrožek
Vyznání Honzíkovi
s. 117

Amnesty International január 1992
s. 119

J. M. Bocheňski
Stručný slovník filozofických povier
s. 121

Obsah ročníka 1991
s. 141


 

 

c
© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.