|
Aktuálne
Podujatia
Archív
Redakcia
História
Knižná edícia
Predplatné
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
| |
Fragment
ročník 1992, číslo 1
Mladá americká poézia
Vijay
Seshadri –
narodil sa v Indii, presťahoval sa do USA. Žije v Brooklyne. Jeho verše
a eseje boli publikované v mnohých časopisoch v Spojených štátoch.
Martín
Espada – autor básnických kníh The Immigrant Iceboy's Bolero a Trumpets
from the Islands of Their Eviction. Získal viaceré významné literárne
ceny (Boston Contemporary Writers Avvard, Rosalie Boyle Award a i.)
Žije a pracuje v Bostone.
Jack
Skelley – autor knihy veršov Monsters (1982), vydavateľ časopisu
The Modern Stone-Age Magazine. Okrem toho rockový hudobník, člen skupiny
Lawndale, s ktorou nahral dva albumy.
Mark
Svenvold – žije v Seattle, vyštudoval anglickú a španielsku literatúru.
Publikoval vo viacerých literárnych časopisoch.
Vijay
Seshadri
* * *
Ale to, čo vravia, je sotva počuť až sem,
kde sa chladnúce tehlové
rušňovočervené eduardovské
domy pri trati zbavujú
svojich nájomníkov, ktorí
v dvojiciach a trojiciach zostupujú
zo staníc dolu
a schádzajú sa na tráve Blue Room Lawn,
aby oslávili Deň
nezávislosti Jamajky.
Basa vystreľuje.
Od Svanna-La-Mar až na Gun Hill Road
pumpujúce reggae stúpa po špirále
hore, vinie sa
a slnečné krídla mu horia
nad zdvihnutými vlnami rúk,
ako keby puto prešlo každým zápästím,
ako keby reťaz opásala všetky boky.
Slnko robí to, čo robí, lebo zem sa nakláňa.
MADE IN TRÓPY
Bobby Kultúra („plný koreňov a kultúry“)
a špicový Ďoďo („Človeče poštíš sa
z toho“) za súmraku
prifrčia, strhnú
si helmy, vypnú motory, zaparkujú
tisíc kubíkov precízneho japonského umenia z ocele.
Ich kapely prídu
v dodávkach vystlaných kožušinou, vyložia a vybalia
stowattové repráky, tisícwattové zosíky,
mikrofóny, stojany,
gitary, činely, oceľové debny
na tráve Blue Room Lawn na Gun Hill Road
pri bronxskej botanickej záhrade.
Slnko nad Jersey
to zabalí a vpadne
do ďalšej prichystanej štrbiny
a noc ako tinktúra
vyliata z fľaštičky pláta
diery v betóne a tráva
na sídliskách tíchne,
planúce jazerá sa zhromažďujú
okolo svojich umelých ostrovov,
záhradám sa ľahšie
dýcha v ustupujúcej horúčke
dnešného neznesiteľného leta.
Trópy vraj
postupujú na sever,
na póle obrátenom
k slnku
sa topí ľadová čiapočka
a na odvrátenom tiež.
Martín Espada
PRAVÁ
RUKA MEXICKÉHO ROBOTNÍKA NA FARME V SOMERSET CITY V ŠTÁTE MARYLAND
Ruženec
vytetovaný
medzi palcom a ukazovákom
znamená, že
každá dlaň plná
zrna a špiny
je modlitbou,
znamená, že Kristus
mal tiež
tvrdé dlane
POLICAJTOV BÁL
Bol to
policajtov bál,
vykopávkový stomp fízla
v rytme polky
s topánkou od krvi
a tlieskaním,
aby po tanci
podozrivý nemohol
lusknúť prstami
ZAKLÍNADLO
VÝCVIKOVÉHO TÁBORA
Základňa
námornej pechoty,
Quantico v štáte Virginia 1977
Čo
cíti Strelec,
keď zabije nepriateľa?
Spätný náraz svojej em-šestnástky.
TIBURÓN
Východná
stošestnásta
a dlhé červené auto
odstavené so zdvihnutou kapotou
a salsou na plné pecky
ako výstavný žralok s roztvorenou papuľou
a dole v žalúdku
rádio
posledného rybára
stále naladené
na jeho šťastnú vlnu
Jack
Skelley
TLKOT
SRDCA
Poď, ukážem
ti všetko na oblohe.
Obloha je betónová klenba,
celá pokrytá šperkami
V jasnej logike sna sa klenba
otvára a visím tam ja.
Len silové pole reality
ma drží medzi týmto mocným exteriérom
bez romantických ozdôb
a tamtým interiérom, ktorý mi prikazuje
ísť na vec. Odpútam sa, roztrasený láskou,
a capnem pred teba; zrazu sa usmeješ.
Alebo sedíš na mojom sedadle
a spievaš si „Tlkot srdca“. Teraz je na každom
kroku zápcha a
ja sa teda vyznávam: „Ach, miláčik,
mám ťa vážne, naozaj rád. Vráť mi
prachy, čo som ti požičal, a poďme
do planetária“. V tme som
na rade ja a brúskami prstov
cítim tvoj slabý pulz, keď svorne predstierame,
že sa dívame na nebo. Tam však zbadám,
že moje uctievanie ťa premenilo
na čistú Dianu a tvoje oči a oči každého
sú červené brúsené drahokamy, nerozoznateľné
ako súhvezdia za jarných nocí,
keď si opitá a nemôžeš nájsť Mars.
Som opitý a nemôžem ťa nájsť.
Mark
Svenvold
DROBNÉ
DEJINY
Toto máme:
máme výdrž,
máme jasný
príklad čísel: dinosaury žili
stopäťdesiat
miliónov rokov, láska moja,
a my máme svoje drobné dejiny,
zdá sa,
dosť naozajstné: denné
trenice vo všeobecnosti, tvoje
neustále
klopkanie zvlášť.
Tieto vecičky nás približujú
k príbehu, ktorého koniec je nám dokonca známy.
Niekedy sedíme, čakáme na zosmutnenie,
lebo to
je vždy ťažké,
aj vtedy, keď je to ľahké. Viem.
Musel
som oklamať jedného-dvoch démonov,
aby som sa dostal sem, do tejto známej postele,
k tebe:
máme chvíľami, alebo
len v tejto chvíli, ten prúd,
ktorý
nás posúva k sebe, rozpálených
zabudnutím.
ZÚFALÉ
POSOLSTVO Č. l (DEJINY)
Keď sa
tryskáče zoradia tesne nad strechami domov
a ich hromový prelet strasie
kvapky z listov gaštana
a tie v tupých zhlukoch padnú a vybodkujú prach,
keď je čas uvedomiť si chlad, sivú oblohu,
zobudiť sa do množstva jej farieb a do jej vĺn,
do jej visutej, fluoreskujúcej nálady, ktorá sa zdá správna,
tak ako je správna alebo nezmeniteľná aj minulosť –
potom si všimni, aké sú dni plné falošnej skromnosti,
ako elegantne na seba padajú,
prichádza tieň, okolo stromu spraví kruh,
všimni si, ako sa strácajú a pridávajú sa k tebe –
v kresle, v prázdnej izbe, v dome...
Preložil
Marián Andričík.
| |
Obálka
čísla:
Kresba archív
Obsah
čísla:
Emil
Cioran
Je démon skeptik?
s. 3
Anna Wágnerová
Geniální vystoupení
s. 8
Jan Tomkowski
Infernus
s. 13
Mladá americká poézia
s. 32
Armand Bitoun
Aubrey Beardsley a homosexuální estetismus
s. 39
Z intímnych zápiskov Rogera Vaillanda
s. 47
Marek Nekula
Bez názvu
s. 75
Na posiedke s čertom
(rozhovor s Martinom Kasardom)
s. 81
Mladá tvorba: Barbara Pribylincová,
Jana Beňová
s. 88
Archív
Peter Fidelius: O totalitním myšlení
s. 94
Ivan Diviš
Trest smrti
s. 103
RECENZIE – POZNÁMKY
Pavel Matejovič
Jaspers a my – Karl Jaspers: Otázka viny s. 107
Braňo Just
Nutkaví neurotici v austrálskych pralesoch – Sigmund Freud: Totem a
tabu
s. 107
Jiří Blažek
Češi, Němci, odsun
s. 109
Marek Oramus
Jozef K. na pulte – Martin Harníček: Maso
s. 110
Oleg Pastier
Na okraj
s. 113
Skelety a silhouety
Jiří Olič: Ruxak chaosu
s. 112
36 x podľa Prousta
Ivan Kadlečík
s. 115
Slawomir Mrožek
Vyznání Honzíkovi
s. 117
Amnesty International január 1992
s. 119
J. M. Bocheňski
Stručný slovník filozofických povier
s. 121
Obsah ročníka 1991
s. 141
|