revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

Fragment ročník 1992, číslo 2

Pavel Matejovič
Kotolnícka odyssea

Peter Pišťanek: Rivers of Babylon
(Archa Bratislava 1991)

Kdesi som čítal, že podľa sociologických výskumov je v hierarchii ľudských hodnôt na prvom mieste potreba tepla, na druhom potreba sýtosti a na treťom potreba sexu. A práve tu zrejme väzí tajomstvo úspechu mocných, ktorí ich vedia vhodným spôsobom dávkovať, stačí len nespratníkom priškrtiť prívod niektorého zo životodarných zdrojov, a vzápätí sa im obeť poddá i bezbrehou poslušnosťou. Ak sa okrem toho tieto potreby vhodne skombinujú a odstránia rušivé podnety ako láska, duša, svedomie a podobne, môže vzniknúť zaujímavý ľudský hybrid, kríženec, alebo presnejšie bastard, nazvime ho novým človekom – homo sloventicus – ktorého naši majstri žiarivých zajtrajškov toľké roky túžobne očakávali. Je tu!

Spisovateľ Peter Pištanek ho stretol vo veľmi inšpirujúcom prostredí jednej (medzi nami bratislavskej) kotolne, aby sledovala jeho zrod, genézu nášho súčasníka (ešte dnes počujem to volanie po veľkom spoločenskom románe), veď svet je už raz tak zariadený, sláva moc a peniaze patria silnejším, a on, Rácz, nám to i dokázal: z obyčajného kuriča sa stane v priebehu niekoľkých mesiacov obávaný vládca podsvetia, s rafinovanou jasnozrivosťou odhalí systém fungovania moci (pozri vyššie), podmaní si svoje okolie, vytvorí vlastné zákony, kráča skrátka s duchom doby a nič ho už nezastaví...

Kotolňa raz určite vstúpi do análov dejín, veď tu sa zrodilo to veľké, čo zvrátilo koleso dejín (keď už nie zvrátilo, tak aspoň vykĺbilo), a tu sa zrodila i životná kariéra dnes už pána Rácza, úspešného podnikateľa, ktorý to vďaka svojim muskulárnym, geniálnym a genitálnym dispozíciám dotiahol až tam, kde zaplesá nejedno popeniazochbažiace srdce našinca.

„Babylon! (...) Hosana, aj, vravím vám, koniec príde! Ešte je čas kajať sa! (...) Ja som z boha! Pán sa mi zjavil. (...) Zahoďte špinavé papieriky, lebo koniec je blízko. Aj, tak vám vravím, vody Babylonu sa veľmi rozvodnili a páchnu hriechom! Boh príde a strese Sodomu!“ To je hlas Fredy Špáršvajna jurodivca, strážcu parkoviska, ktorý na okamih precitol a v mystickom vytržení hlása slovo Božie a zvestuje apokalypsu. Potom tu ešte stretneme zopár kuriev, cigánov, estébákov vexlákov a intelektuálskych darmožráčov, nán tak známe postavičky zo známeho mesta, ale nie a nie natrafiť na kultúrny a vzdelaný národ, ako si v slabej chvíli zafilozofoval Švéd Hurensson (chudák, už je po smrti): „Tento malý národ s umelo hypertrofovanou a nepochopiteľnou národnou hrdosťou je národom nepochopených a svetom zneuznaných géniov, dumá. Všetci sa cítia byť niečím lepším, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať(...) Nepochybuje o tom, že tento národ netvoria iba paraziti a hlupáci, ale i statočne a inteligentne pracujúci ľudia. Vtip je však v tom, že on, Hurensson, sa s nimi ešte nikde nestretol a nestretol sa ani s dákou známkou ich existencie. Na to sa však môže vysrať(...)“ Takto sa veru do Európy nedostaneme, páni, autor podáva nepravdivý obraz o Slovensku, miesto toho, aby prezentoval kultúrne tradície nášho národa, vyžíva sa v morbídnostiach, jeho text skĺzava do vulgárností, neuvedomuje si, že ľudia dnes potrebujú predovšetkým pozitívne impulzy, niečo, čo by im pomohlo orientovať sa v bludisku skazenej civilizácie, miesto toho len znôška jedovatých slín, ktoré autor pľuje na slušných čitateľov, uráža ich estetické cítenie, znižuje človeka na úroveň zvieracieho tvora, naturalisticky popisuje pohlavný styk a iné nechutné scény plné zvráteností, jeho jazyk je jazykom mestskej spodiny, argot prostitútok, povaľačov, kaukliarov a vyvrheľov, fuj, to nemá nič spoločné s literatúrou, to je škandál! – už počujem rozhorčené hlasy strážcov morálnej čistoty a niektorých literárnokritických koryfejov, apologétov jazykového purizmu. Ale literatúra si nakoniec aj tak urobí svoje. A Peter Pištanek to vie, a preto sa môže na to vysrať.

 

 

Obálka čísla:

Kresba archív

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Lubomír Martínek
Úkrok stranou
s. 3

Gabriel Levický
Dve básne
s. 28

Pro Helvetia na Slovensku
s. 29

Literatúra zo Švajčiarska
s. 32

Miroslav Červenka
Básne
s. 96

David Albahari
Dotkni sa mi kolena

s. 99

Archív
Nicolas Tertulian: Když se heideggerovská rozprava mění v politický postoj?
s. 102

Bronislaw Geremek
A čo so strednou Európou?
s. 113

Ivan Diviš
Euroamerická civilisace


RECENZIE – POZNÁMKY
Pavol Lukáč
Slúž iným

(Nikolaj Berďajev: Pramene a zmysel komunizmu)
s. 125

Pavel Matejovič
Kotolnícka odyssea

(Peter Pišťanek: Rivers of Babylon)
s. 126

Martin Kasarda
Fu, Fu a Fu – Ivan Wernisch
s. 128

Braňo Just
Perestrojka čiže prestrojenie
s. 129

Skelety a silhouety
Jiří Olič: Stráta křištálového kusu
s. 130

-gp-
Časopisecký monitor: Revolver revue, Proglas
s. 131

-gp-
Knižný monitor
s. 131

Oleg Pastier
Na okraj
s. 132

36 x podľa Prousta
Pavel Hrúz
s. 133

Slawomir Mrožek
Osmy deň
s. 134

J. M. Bocheňski
Stručný slovník filozofických povier
s. 136


 

 

c
© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the
Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.