|
Aktuálne
Podujatia
Archív
Redakcia
História
Knižná edícia
Predplatné
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
|
|
Fragment
ročník 1993, číslo 1
Emil M. Cioran
Dejiny a večnosť
Nechápem, aký ešte môže mať zmysel život v dejinách, hnanie sa za ideálmi,
uvažovanie o kultúre alebo spoločenských problémoch. Kultúra a história
ma už znudili; je pre mňa takmer nemožné zúčastňovať sa na pletkách
a zvadách historického sveta, na dočasných ideáloch a ašpiráciách. História
je niečo, čo treba prekročiť. Avšak prekročiť históriu môžeš len vtedy,
keď minulosť, prítomnosť, či budúcnosť nemá pre teba nijaký význam,
keď ti je ľahostajné, kedy a kde žiješ. Aký mám vlastne z toho
úžitok, že žijem dnes a nie v Egypte pred štyritisíc rokmi? Sme obrovskí
hlupáci, ak sa rozciťujeme nad osudmi ľudí, ktorí žili v dobách, ktoré
nám nevyhovujú, v dobách, ktorým nebolo dané poznať kresťanstvo alebo
objavy a vynálezy súčasnej vedy. Keby čas nebol nenávratný, vôbec by
mi nebolo ľúto, keby som mal žiť v nejakej inej historickej epoche -
veď predsa nijaká nie je lepšia než ktorákoľvek iná. Keďže neexistuje
hierarchia postojov a životných koncepcií, pravdu majú všetci - a zároveň
nikto. Historické obdobia predstavujú uzavreté formy života, ktoré sú
presvedčené o svojom definitívnom charaktere dovtedy, kým dynamika a
dialektika života v histórii nenájde iné formy, rovnako nedostatočné
a ohraničené ako všetko, čo jestvuje pod slnkom. Celé dejiny sa mi vidia
také prázdne, že ma až prekvapuje, že na svete môžu existovať ľudia,
ktorí celý svoj život venovali záujmu o minulosť. Čo už môže byť zaujímavé
na skúmaní ideálov iných dôb, ľudskej poverčivosti alebo kŕčov niekoľkých
syfilitikov? Možno sú to naozaj veľké skutky ľudstva, ale mňa vôbec
nezaujímajú. Vari nezažívam väčšiu rozkoš a ukojenie v kontemplácii
o večnosti? Nie človek a história, ale človek a večnosť - to je jediný
závažný vzťah v tomto svete, v ktorom už nestojí zato ani dýchať. Nikto
nezavrhne dejiny z nejakého prelietavého rozmaru - deje sa tak na popud
nesmiernych tragédií, ktoré tušia len nemnohí. Ľudia si myslia, že si
len tak abstraktne uvažoval o histórii a zavrhol si ju vďaka kalkuláciám
a reflexiám; zatiaľ však skutočným prameňom tejto negácie je ten najhlbší
smútok. Vo chvíli, keď zavrhujem celú minulosť ľudstva, keď sa už nechcem
zúčastňovať na historickom živote, v tej chvíli sa ocitám v pazúroch
smrteľného smútku, bolestného a nepredstaviteľne mučivého. Je celkom
možné, že tento smútok bol už vo mne dávno, utajený, skrytý - tieto
myšlienky ho však zaktualizovali a zintenzívnili. Cítim v sebe horkosť
smrti a ničoty, ktorá ma spaľuje ako rýchly ostrý jed. Som taký smutný,
že nijaký aspekt tohoto sveta už pre mňa nemá cenu. Ako môžem rozprávať
o kráse, ako by som mohol spletať estetické úvahy, keď som smutný, smrteľne
smutný... Stratil som ďalšiu zložku existencie - krásu. A takto, človeče,
postupne stratíš všetko...
Nechcem už vedieť o ničom. Keď prekračuješ históriu, získavaš nadvedomie,
ktoré predstavuje závažný prvok pri skúsenosti s večnosťou. Nadvedomie
ťa vedie tam, kde antinómie, paradoxy a neistoty tohto sveta nemajú
nijaký význam, kde už ani nevieš, že existuješ a že zomieraš. Všetci,
ktorí hľadajú večnosť, to robia zo strachu pred smrťou. Jediný hlbší
zmysel zážitku večnosti spočíva v tom, že vďaka nemu zabúdaš na smrť.
Lenže čo potom - keď sa vraciaš z kontemplácií o večnosti?
Preložil
- ol -
| |
Obálka
čísla:
Ilustrácie:
Jan Sekal, Josef Hampl
Obsah
čísla:
Emil M. Cioran
Dejiny a večnosť
s. 3
Vlado Puchala
Básne
s. 5
P. Piotr Miros
Čím prorokem byl Leon Bloy
s. 11
Leon Bloy
Na prahu apokalypsy
s. 38
Petr Král
Scéna a zákulisí
s. 43
Krzystof Bielecki
End & Fin company
s. 47
Ioan Flora
Básne
s. 67
Dušan Dušek
Pukance a zmrzlina
s. 77
Alexander Matuška
Byť na úrovni dejín
s. 85
Musíme pokračovať v odpore! (Rozhovor
s Jacqueom Le Goffom)
s. 91
Ivan Diviš
Historický přenos, tradice, paměť
RECENZIE - POZNÁMKY
Pavel Matejovič
Príbeh oslobodeného slova - Václav Jamek: Krkavčí můza
s. 99
Martin Kasarda W ako veci - Georges Perec: Čo je to tam na dvore za
moped s chrómvaným kormidlom?
s. 101
Matěj Krčma
Kniha do šuplíka - Tomáš Štrauss: Slovenský variant moderny
s. 101
Martin Kasarda
Až - Péter Esterházy: Malá maďarská pornografie
s. 102
Raisa Kopsová
Smäd po identite
s. 104
Knižný monitor
s. 105
Časopisecký monitor
s. 106
Skelety a silhouety Jiří Olič: Sklep aneb: obyčejný nepokoj
36 x podľa Prousta
Ján Litvák
s. 111
Bora Ćosić
Nietzscheho predmet
s. 112
Milan Kundera
Někde za
s. 127
Jan Vladislav
Přelíčení a představení
s. 151
|