|
Aktuálne
Podujatia
Archív
Redakcia
História
Knižná edícia
Predplatné
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
|
|
Fragment
ročník 1993, číslo 1
Bora Ćosić
Nietzscheho predmet
Šplhám sa do vysokých talianskych Álp, aby som sa tam pokúsil nájsť
Nietzscheho predmet, motív jeho filozofie, ktorá opisujúc sama seba
skrýva vlastnú podstatu lektúry do masy paradoxov a protirečivých sebaopisov,
lebo to je jediný spôsob, ako sa má a dá myslieť v tomto mužnom vzduchu,
tu hore. V dvojtisícmetrovej výške, v benjaminovskej aure, v (kafkovskom)
úrade na dýchanie, v Prazovej izbe svetla, chrčím ako Wittgenstein a
zároveň ako Proust predtým než sa zadusil v ulici Hamelin č. 44, kde
je dnes hotel. Avšak Nietzsche, zrodený pre vzduch, pre čistý vzduch,
projektuje svoj osud výšky v podmienkach, ktoré nedovoľujú myslieť,
a jemu, hypertonikovi s neustálymi záchvatmi bolesti hlavy, tak pripomínajú,
že myslenie je jedna z nebezpečných alternatív ľudského osudu a zároveň
i jeho prirodzený protiklad. Lebo filozofia, ako sa sám vyjadril,
je omyl tela, a keďže zdravie ako také nejestvuje, na pojem nejakého
normálneho zdravia musíme zabudnúť: vari by sme sa dokázali zbaviť ochorenia,
hoci i v záujme našej telesnej zdatnosti?; vari našej túžbe po poznaní
a sebapoznaní nie je rovnako potrebná chorá ako zdravá duša, aura
tejto choroby, vzduch, agens dusnoty? Život nie je argument, a
Peeperkorn, ktorý sem prichádza nie preto, aby si vychutnal pohľad na
kráľovského vtáka, aby aby o ňom mohol rozmýšľať, sa šplhá sem hore,
aby ochorel, aby ho bolela hlava, a aby nakoniec zošalel. Vzduch, Nietzscheho
predmet, motív a výzva jeho života, jeho nevyargumentovaného
života, dokazuje svoju škodlivosť na tých najvzácnejších príkladoch:
Goethe, Schopenhauer, Wagner, všetci akosi ťažšie dýchajú, v ich
tóne je čosi agresívne, čosi, čo pochádza z pomäteného stroja -
z pľúc. Na vysokej horskej pastvine, v poludňajšom slnku, sa odohráva
niečo hlboko negatívne - a výsledkom tejto negativity sú Nietzscheho
spisy: lebo hore sa neohlasuje príroda, ale jej presila, jej nadmer-nosť,
jej pretransformovaná a zveličená dreň, jej obrovská maketa, ktorá svojím
opisom prekonáva samotný predmet. Vzduch, neprirodezené Lacanovo zrkadlo,
šošovka, ktorá deformuje tvár, madrac naplnený mojím vlastným dychom
a plávajúci vo výške, sa rovná len prdnutiu Leopolda Blooma nad touto
hlúpou rovinou. Všetko živé potrebuje okolo seba nejakú atmosféru,
nejaký tajomný kruh výparov, bez takejto plienky niet života, dokonca
ani vtedy, ak by bolo takéto obvínadlo, tento balíček určený ktovie
načo a kam, umelého pôvodu. Nietzscheho dielo, obsah tejto plienky,
zaznamenáva pojem kultúry ako akúsi novú a opravenú prírodu,
lebo tá pôvodná, neopravená a ošklbaná, svojím zdravím dusí, privádza
do šialenstva, zabíja.
Preložil
Karol Chmel
| |
Obálka
čísla:
Ilustrácie:
Jan Sekal, Josef Hampl
Obsah
čísla:
Emil M. Cioran
Dejiny a večnosť
s. 3
Vlado Puchala
Básne
s. 5
P. Piotr Miros
Čím prorokem byl Leon Bloy
s. 11
Leon Bloy
Na prahu apokalypsy
s. 38
Petr Král
Scéna a zákulisí
s. 43
Krzystof Bielecki
End & Fin company
s. 47
Ioan Flora
Básne
s. 67
Dušan Dušek
Pukance a zmrzlina
s. 77
Alexander Matuška
Byť na úrovni dejín
s. 85
Musíme pokračovať v odpore! (Rozhovor
s Jacqueom Le Goffom)
s. 91
Ivan Diviš
Historický přenos, tradice, paměť
RECENZIE - POZNÁMKY
Pavel Matejovič
Príbeh oslobodeného slova - Václav Jamek: Krkavčí můza
s. 99
Martin Kasarda W ako veci - Georges Perec: Čo je to tam na dvore za
moped s chrómvaným kormidlom?
s. 101
Matěj Krčma
Kniha do šuplíka - Tomáš Štrauss: Slovenský variant moderny
s. 101
Martin Kasarda
Až - Péter Esterházy: Malá maďarská pornografie
s. 102
Raisa Kopsová
Smäd po identite
s. 104
Knižný monitor
s. 105
Časopisecký monitor
s. 106
Skelety a silhouety Jiří Olič: Sklep aneb: obyčejný nepokoj
36 x podľa Prousta
Ján Litvák
s. 111
Bora Ćosić
Nietzscheho predmet
s. 112
Milan Kundera
Někde za
s. 127
Jan Vladislav
Přelíčení a představení
s. 151
|