|
Aktuálne
![](ciarka_cierna.gif)
Podujatia
![](ciarka_cierna.gif)
Archív
![](ciarka_cierna.gif)
Redakcia
![](ciarka_cierna.gif)
História
![](ciarka_cierna.gif)
Knižná edícia
![](ciarka_cierna.gif)
Predplatné
![](ciarka_cierna.gif)
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
![](https://badge.facebook.com/badge/178768918837075.2314.393183991.png)
|
|
Fragment
ročník 1993, číslo 2
![](ciarka_cierna.gif)
Bora
Ćosić
Markíz v pekárni
Markíz nemá rád chlieb. To tvrdí Roland Barthes, berúc do úvahy, že
u de Sada je chlieb protirečivý znak, zároveň morálny i nemorálny.
Táto nákazlivá zmes vody a múky, upozorňuje aj na ďalšiu markízovu
nerozhodnosť - keď nevie, čo si počať so svojím telom, hypertextualizovaným,
pretvoreným viac než čokoľvek iné v intelektuálnej svetovej histórii,
na čítanie. Chlieb teda nie je motív pre štúdium erotomana, aj keď stredovekí
mnísi, vyrábajúci pierka v podobe písmen, už chlebom pomerne dobre písali,
a de Pisiov obraz z roku 1923, s obrovským falusoidným sendvičom, vztýčeným
na celú výšku plátna, "píše" práve to, čo by markíz rád čítal.
Chlebu, zapojenému do telesného systému aj ďalej pripadá ponižujúce
martýrium, oficializované cirkevnou inštitúciou hostie; Ježiš, rozdelený
na kusy chleba (potrhaná rúška Veroniky), akoby sa ocitol vo Filozofii
v budoári. Teraz je prítomnosť Boha, rozštvrteného a umiestneného
do fragmentu priestoru, ako vraví Merleau-Ponty, prenesená k
tým, ktorí jedia posvätný chlieb, a ktorí takto majú to pocitové
- a pocit je doslova prijímanie. Istá náhodná jednotka sa tu premieňa
na svoju vlastnú ideu, a pocitovo - mechanický čin sa mení na symbolický
a metaforický proces. Už nejestvuje "chlieb každodenný", ale nejestvuje
ani "telo Kristovo" - a tak sa v samom strede tohto pekárskeho hlavolamu
objavuje antitelo a protichlieb, teda hostia. Markíz je zhnusený telom,
ktorému venuje toľké potešenie, lebo oni nie je len samo sebou: jestvuje
totiž nejaký ďalší subjekt podo mnou, vraví ten istý Merleau-Ponty,
pre ktorý existuje nejaký iný svet viac než som ja tu - svet, ktorý
si v ňom označil svoje miesto. Tento zotročený alebo prirodzený duch
- to je moje telo, teda to isté telo Lacanovho dieťaťa, ktoré pre
svoje telo, ešte stále nepochopené, nachádza druhostupňový zmysel, tam,
v zrkadle. Pokúšajúc sa vpliesť svoje vlastné ustálenie do istého
generálneho projektu, chcelo by dieťa-markíz len to, aby sa vyprodukovalo
ako plod vlastného zmiešania, vlastnej zmesi. Inšpirátor konečnej objektivity,
vo svojej cele žijúci o chlebe a o vode, nepristane na skutočnosť, že
chlieb jeho diela bol zamiesený ktovie kedy predtým, nemôže sa zmieriť
s tým, že on sám má byť otrokom zmyslu akéhosi cudzieho zákvasu. Zahľadený
do chleba ako do šošovky, ako do zrkadla a ako do pestrofarebného aspiku
sveta, markíz konštatuje nenávisť voči tejto knihe svojho osudu, upečenej
na čítanie.
Preložil
Karol Chmel
|
|
Obálka
čísla:
![](ciarka_cierna.gif)
Ilustrácie:
Mexické ľudové drevoryty a vystrihovačky,
B. K. S.
![Pokochajte sa!](obal_1993_2_male.jpg)
Obsah
čísla:
![](ciarka_cierna.gif)
Dominik Tatarka
s. 2
![](ciarka_cierna.gif)
Erika Podlipná
Koláž
s. 4
![](ciarka_cierna.gif)
Josef Mlejnek
Básne
s. 9
![](ciarka_cierna.gif)
Adam Zagajewski
Neopísateľný cynizmus poézie
(Eseje, básne a rozhovor)
s. 17
![](ciarka_cierna.gif)
Paľo Bohuš
Jogging svätej Genovévy
s. 31
![](ciarka_cierna.gif)
André Pieyre de Mandiarques
Druhý Belvedér
s. 36
![](ciarka_cierna.gif)
Octavio Paz
Tri eseje
s. 46
![](ciarka_cierna.gif)
André Pieyre de Mandriarques
Orol alebo slnko?
s. 59
![](ciarka_cierna.gif)
Antonin Artaud
Dve eseje
s. 62
![](ciarka_cierna.gif)
Enrique M. Butti
Jestli jsem tě potkal, tak se na to nepamatuju
s. 69
![](ciarka_cierna.gif)
Rozhovor s Jurajom Raýmanom
s. 73
![](ciarka_cierna.gif)
Juraj Raýman
Vystúp z tieňa svojho tieňa
s. 77
![](ciarka_cierna.gif)
B. K. S.
s. 82
![](ciarka_cierna.gif)
Julian Ragozinski
Několik úvah o čtení intimních sdělení vůbec a Juliena Greena zvláště
s. 97
![](ciarka_cierna.gif)
André Gide v zrcadle deníku Juliena Greena
s. 105
![](ciarka_cierna.gif)
Julien Green
Deník
s. 109
![](ciarka_cierna.gif)
Ján Patarák
Povesť o čiernom holubovi
s. 138
![](ciarka_cierna.gif)
Ivan Diviš
Humor
s. 145
![](ciarka_cierna.gif)
RECENZIE - POZNÁMKY Pavel Matejovič
História v kocke - Ivan Kamenec: Slovenský štát
s. 148
![](ciarka_cierna.gif)
Jiří Blažek
Komunizmus je povaha - Milan Kundera: Směšné lásky
s. 149
![](ciarka_cierna.gif)
Ivan Kadlečík
Tajná správa spod hladiny - Milan Nápravník: Na břehu
s. 151
![](ciarka_cierna.gif)
Martin Kasarda
Krv básnika! - H. C. Artmann: Dracula, Dracula
s. 152
![](ciarka_cierna.gif)
- mk -
Millerův chorál o sexu a smrti - Henry Miller: Obratník Kozoroha
s. 153
![](ciarka_cierna.gif)
Jiři Blažek
Výstava na křižovatce kultur
s. 154
![](ciarka_cierna.gif)
Knižný monitor
s. 158
![](ciarka_cierna.gif)
Časopisecký monitor
s. 161
![](ciarka_cierna.gif)
Skelety a silhouety
Jiří Olič: Venkovské obrázky
s. 163
![](ciarka_cierna.gif)
36 x podľa Prousta
B. K. S.
s. 164
![](ciarka_cierna.gif)
Bora Ćosić
Markíz v pekárni
s. 166
|