|
Aktuálne
![](ciarka_cierna.gif)
Podujatia
![](ciarka_cierna.gif)
Archív
![](ciarka_cierna.gif)
Redakcia
![](ciarka_cierna.gif)
História
![](ciarka_cierna.gif)
Knižná edícia
![](ciarka_cierna.gif)
Predplatné
![](ciarka_cierna.gif)
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
![](https://badge.facebook.com/badge/178768918837075.2314.393183991.png)
|
|
Fragment
ročník 1993, číslo 2
![](ciarka_cierna.gif)
Adam
Zagajewski
Neopísateľný cynizmus poézie
Vnútorný svet, ktorý je absolútnym kráľovstvom poézie, má tú vlastnosť,
že je nevyjadriteľný. Je ako vzduch; pri-rodzene, objavujú sa v ňom
prúdy, napätia, rozdiely v teplotách, búrky, ale jeho základným atribútom
je totálna priezračnosť. Čo teda robí tento vnútorný svet, ktorý je
nevyjadriteľný, ale napriek všetkému túži po sebavýpo-vedi? Používa
úskok. Predstiera, že sa zaujíma - a to mi-moriadne - o vonkajšiu skutočnosť.
Upadáva veľký štát? No prosím - vnútorný svet je nadšený: má tému! Na
ob-zore sa objavuje smrť.Vnútorný svet - keďže má pocit, že je večný
- sa trasie od radosti. Vojna? Skvelé. Utrpenie? Úžasné! Stromy? Vädnúce
ruže? Ešte lepšie. Skutočnosť. Bravo. Skutočnosť je jednoducho nevyhnutná
- keby ne-existovala, bolo by si ju treba vymyslieť. >>
viac textu
![](ciarka_cierna.gif)
Paľo
Bohuš
Dve básne
SÚBOJ
Hodiny videli ako vznikám,
oni mi tikajú,
ja im vykám.
Muž vyzbrojený
vreckovou šabľou,
to som ja.
Vyzval som čas môj
do boja.
>>
viac textu
![](ciarka_cierna.gif)
Octavio
Paz
Slovný kruh
Význam slov revolta, rebélia a revolúcia zostal nedotknu-tý, ale ich
postavenie sa zmenilo. Bola to trojaká zmena: tieto tri slová, na ktoré
sa hľadelo s podozrením a odsu-dzovaním, vystúpili do popredia a nahradili
tri iné úcty-hodné slová: kráľ, tradícia, Boh. Ústredným slovom v tomto
trojuholníku sa stalo slovo revolúcia; a u každého slova je najdôležitejší
jeho druhotný význam: revolta nie je ani tak zmätok ako verejný odpor;
rebélia už nie je za-ťatou neposlušnosťou, ale všeobecným protestom;
revo-lúcia nie je návratom k počiatku, ale vytváraním budúc-nosti. A
tak ako dedičné chromozómy v bunkách, aj tieto posuny boli príčinou
ďalších posunov v našom rebríčku hodnôt a viery. Slová a významy boli
rovnaké, ale podob-ne ako choreografické figúry v balete alebo rotácia
hviezd na oblohe, aj posun v postavení týchto slov odhalil odliš-nú
orientáciu spoločnosti. >>
viac textu
![](ciarka_cierna.gif)
Bora
Ćosić
Markíz v pekárni
Markíz nemá rád chlieb. To tvrdí Roland Barthes, berúc do úvahy, že
u de Sada je chlieb protirečivý znak, zároveň morálny i nemorálny.
Táto nákazlivá zmes vody a múky, upozorňuje aj na ďalšiu markízovu
neroz-hodnosť - keď nevie, čo si počať so svojím telom, hyper-textualizovaným,
pretvoreným viac než čokoľvek iné v intelektuálnej svetovej histórii,
na čítanie. Chlieb teda nie je motív pre štúdium erotomana, aj keď stredovekí
mní-si, vyrábajúci pierka v podobe písmen, už chlebom po-merne dobre
písali, a de Pisiov obraz z roku 1923, s ob-rovským falusoidným sendvičom,
vztýčeným na celú výšku plátna, "píše" práve to, čo by markíz rád čítal.
>> viac textu
|
|
Obálka
čísla:
![](ciarka_cierna.gif)
Ilustrácie:
Mexické ľudové drevoryty a vystrihovačky,
B. K. S.
![Pokochajte sa!](obal_1993_2_male.jpg)
Obsah
čísla:
![](ciarka_cierna.gif)
Dominik Tatarka
s. 2
![](ciarka_cierna.gif)
Erika Podlipná
Koláž
s. 4
![](ciarka_cierna.gif)
Josef Mlejnek
Básne
s. 9
![](ciarka_cierna.gif)
Adam Zagajewski
Neopísateľný cynizmus poézie
(Eseje, básne a rozhovor)
s. 17
![](ciarka_cierna.gif)
Paľo Bohuš
Jogging svätej Genovévy
s. 31
![](ciarka_cierna.gif)
André Pieyre de Mandiarques
Druhý Belvedér
s. 36
![](ciarka_cierna.gif)
Octavio Paz
Tri eseje
s. 46
![](ciarka_cierna.gif)
André Pieyre de Mandriarques
Orol alebo slnko?
s. 59
![](ciarka_cierna.gif)
Antonin Artaud
Dve eseje
s. 62
![](ciarka_cierna.gif)
Enrique M. Butti
Jestli jsem tě potkal, tak se na to nepamatuju
s. 69
![](ciarka_cierna.gif)
Rozhovor s Jurajom Raýmanom
s. 73
![](ciarka_cierna.gif)
Juraj Raýman
Vystúp z tieňa svojho tieňa
s. 77
![](ciarka_cierna.gif)
B. K. S.
s. 82
![](ciarka_cierna.gif)
Julian Ragozinski
Několik úvah o čtení intimních sdělení vůbec a Juliena Greena zvláště
s. 97
![](ciarka_cierna.gif)
André Gide v zrcadle deníku Juliena Greena
s. 105
![](ciarka_cierna.gif)
Julien Green
Deník
s. 109
![](ciarka_cierna.gif)
Ján Patarák
Povesť o čiernom holubovi
s. 138
![](ciarka_cierna.gif)
Ivan Diviš
Humor
s. 145
![](ciarka_cierna.gif)
RECENZIE - POZNÁMKY Pavel Matejovič
História v kocke - Ivan Kamenec: Slovenský štát
s. 148
![](ciarka_cierna.gif)
Jiří Blažek
Komunizmus je povaha - Milan Kundera: Směšné lásky
s. 149
![](ciarka_cierna.gif)
Ivan Kadlečík
Tajná správa spod hladiny - Milan Nápravník: Na břehu
s. 151
![](ciarka_cierna.gif)
Martin Kasarda
Krv básnika! - H. C. Artmann: Dracula, Dracula
s. 152
![](ciarka_cierna.gif)
- mk -
Millerův chorál o sexu a smrti - Henry Miller: Obratník Kozoroha
s. 153
![](ciarka_cierna.gif)
Jiři Blažek
Výstava na křižovatce kultur
s. 154
![](ciarka_cierna.gif)
Knižný monitor
s. 158
![](ciarka_cierna.gif)
Časopisecký monitor
s. 161
![](ciarka_cierna.gif)
Skelety a silhouety
Jiří Olič: Venkovské obrázky
s. 163
![](ciarka_cierna.gif)
36 x podľa Prousta
B. K. S.
s. 164
![](ciarka_cierna.gif)
Bora Ćosić
Markíz v pekárni
s. 166
|