revue pre literatúru, výtvarné umenie, históriu a kritiku

 

 



 

Aktuálne

Podujatia

Archív

Redakcia

História

Knižná edícia

Predplatné

Kontakty

 

Časopis Fragment / F. R. & G. (fan page)

 

Fragment ročník 2001, číslo 1-2

Emile Cioran
Vyznanie

Na písanie mám chuť iba vtedy, keď cítim, že vybuchnem, keď ma zaplavuje horúčka a netrpezlivosť, keď sa celý ponáram do šialenstva. Píšem, aby som si vybavil účty, aby som invektívami nahradil zauchá či výmenu úderov. Zvyčajne sa to začína takto: ľahké, narastajúce chvenie, ako po urážke, ktorú sme mlčky pretrpeli. Napísané slovo je ako oneskorená replika alebo odročený akt agresie: píšem, aby som neprešiel rovno k činnosti, aby som sa vyhol kríze. Písanie prináša úľavu, je odvetou toho, kto nevie zniesť hanbu a v slovách sa búri proti sebe a blížnym. Rozhorčenie nie je ani tak morálnou, ako literárnou reakciou, je teda zdrojom inšpirácie. A múdrosť? Je práve jej protikladom. Mudrc v nás ničí naše životné sily, je ako sabotér, ktorý nás zmenšuje a paralyzuje, číha na šialenca skrytého v nás, aby ho utíšil, skompromitoval a zdiskreditoval. Inšpirácia? To je prudké rozochvenie rovnováhy, neurčitá rozkoš vyplývajúca zo seba-potvrdenia alebo sebazničenia. Všetko, čo som napísal, som napísal v horúčke. A predsa som si celé roky myslel, že ja jediný som normálny. Tá pýcha bola spásna: dovoľovala mi pokrývať papier písmenami. Prestával som písať len vtedy, keď šialenstvo haslo a padal som ako obeť zákernej skromnosti, vražednej pre tento horúčkovitý stav, emanujúci intuíciu a pravdu. Môžem písať len vtedy, ke&ď na chvíľu stratím vedomie vlastnej smiešnosti a uznávam iba sám seba za alfu a omegu.

Písanie je provokácia, je – našťastie falošným – pohľadom zhora na skutočnosť, na to, čo je alebo čo sa zdá, že je. Súperiť s Bohom, či dokonca ho poraziť s pomocou slov – to je to k čomu smeruje úsilie spisovateľa, dvojznačného indivídua, vnútorne rozpolteného a pyšného, človeka, ktorý sa dal uniesť mánii veľkosti, vždy problematickej, no občas priam obludnej. Nejestvuje nič úbohejšie ako slovo, a predsa vďaka nemu sa vieme vzniesť na výšiny šťastia, celkom na vrchol, kde okrem nás už nie je nikto, tam, kde necítime ani ten najmenší tlak. Všetko to vďaka slovu – samej esencii krehkosti! Je zaujímavé, že tieto vrcholy možno dosiahnuť aj vďaka irónii, pokiaľ v nás prebudí – pri svojom dôkladnom ničiteľskom diele – satanské zimomriavky. Slová ako prostriedok umožňujúci extázu... Všetko, čo je naozaj intenzívne, má v sebe niečo z raja alebo pekla, s tým rozdielom, že raj si môžme len domýšľať, zatiaľ čo peklo máme šancu uvidieť a – čo viac – aj pocítiť. Jestvuje ešte jedno, možno najdôležitejšie privilégium, na ktoré má spisovateľ monopol: môže sa oslobodiť od ohrozenia. Neviem, čím by sa stal, keby nemal túto schopnosť začierňovať papier. Písanie je zbavovanie sa výčitiek svedomia a urážok, chrlením vlastných tajomstiev. Súpisovateľ je niekto duševne menejcenný, kto sa lieči fikciou slov. Z koľkých psychických zrútení, koľkých vážnych kríz som sa dostal vďaka týmto malicherným liekom!

Písanie je priestupok, ktorým sa človek môže unaviť. V skutočnosti píšem čoraz menej a napokon určite prestanem písať celkom, lebo už nebudem nachádzať potešenie v tomto boji s inými a sebou samým.

Keď sa dávame do ktorejkoľvek témy, cítime v sebe plnosť, ktorá je tak trochu arogantná. Jestvuje čosi ešte zvláštnejšie: pocit nadradenosti vo chvíli, keď sa dovolávame obdivovanej osobnosti. S akou ľahkosťou sa potom v polovici vety cítime ako pupok sveta! Písanie a uctievanie sa k sebe nehodia: hovoriť o Bohu znamená chtiac-nechtiac pozerať sa naň zhora. Písanie je odvetou stvorenia a jeho odpoveďou na fušerstvo Stvoriteľa.

Z francúzskeho originálu preložil Ivan Vilhan.

 

Obálka čísla:

Kresba

Pokochajte sa!

Obsah čísla:

Emile Cioran
Vyznanie

str. 3

Roland Francois Sauvage
Básne
str. 5

David Albahari
Neobyčajné poviedky

str. 11

Alexander Sergejevič Puškin
Eugen Onegin
(Román vo veršoch)
str. 15


Krása ako symbol pravdy
(Posledný rozhovor s Andrejom Tarkovským)
str. 63

Tomasz Ró
życki
Hyperborea
str. 69


Bogdan Bogdanovič
Disciplina etrusca
Stratené mesto
str. 83

Ivan Kadlečík
Keby sa klarinet podobal na kopu kovového šrotu

str. 101

Peter Michalovič
Rozprava o venovaní, názve a prvej vete jedného románu

str. 109

Francois D'Orcival
Dvaja tajní agenti
str. 125

Dragan Velikič
Severná stena
str. 135


 

 


© 1987-2014 F.R.& G. publishing
The publication of this website has been made possible by a grant from the Fund for Central & East European Book Projects, Amsterdam.