|
Aktuálne
![](ciarka_cierna.gif)
Podujatia
![](ciarka_cierna.gif)
Archív
![](ciarka_cierna.gif)
Redakcia
![](ciarka_cierna.gif)
História
![](ciarka_cierna.gif)
Knižná edícia
![](ciarka_cierna.gif)
Predplatné
![](ciarka_cierna.gif)
Kontakty
Časopis
Fragment / F. R. & G. (fan page)
![](https://badge.facebook.com/badge/178768918837075.2314.393183991.png)
|
|
Fragment
ročník 2001, číslo 1-2
![](ciarka_cierna.gif)
Emile Cioran
Vyznanie
Na
písanie mám chuť iba vtedy, keď cítim, že vybuchnem, keď ma zaplavuje
horúčka a netrpezlivosť, keď sa celý ponáram do šialenstva. Píšem, aby
som si vybavil účty, aby som invektívami nahradil zauchá či výmenu úderov.
Zvyčajne sa to začína takto: ľahké, narastajúce chvenie, ako po urážke,
ktorú sme mlčky pretrpeli. Napísané slovo je ako oneskorená replika
alebo odročený akt agresie: píšem, aby som neprešiel rovno k činnosti,
aby som sa vyhol kríze.
>> viac textu
![](ciarka_cierna.gif)
David
Albahari
Neobyčajné poviedky
KRÁSA
Keď sa v utorok o šiestej v podvečer v Zemune pri krájaní pomaranča
do ovocného šalátu Miomira Jankovićová porezala, lebo zachytila hrotom
noža bruško ukazováka, zjajkla a vzápätí sa zahľadela na drobné kvapky
krvi, nemohla vtedy vedieť, že v tej istej chvíli, ibaže na druhom konci
sveta, v Buenos Aires, kde sa v ten istý deň ešte iba začínalo popoludnie,
sa Vilma Meszárosová, ktorá nedávno prišla z Maďarska, pichla do prsta
ihlou, keď prišívala gombík na čipkovanú blúzku, potom zjajkla a vzápätí
sa zahľadela na drobnú kvapku krvi a pomyslela si, že nikdy nevidela
čosi také krásne, ani netušiac, že to isté si pomyslela Miomira Jankovićová,
keď sa prehŕňala v zásuvke kluchynského stola pri hľadaní leukoplastu,
ktorý si Vilma Meszárosová, mladšia a šikovnejšia, už prilepila, hoci
celkom zbytočne, na svoj prst. >>
viac textu
![](ciarka_cierna.gif)
Tomasz
Różycki
Hyperborea
Neočakávaný
návrat zimy nás zaskakuje,
keď sa už venujeme jari. Nepomáha slávne
poskakovanie ani ešte slávnejšie podupkávanie,
keďže blato zrazu zamrzlo na kameň. Život sa doslova
scvrkáva v rukách.
A zas
sa treba ovinúť hrubou vrstvou, skryť sa
hlboko. A mráz chladnokrvne stína výhonky, púčky, klíčky.
Po spustošení sadu odchádza na veľkých, mäkkých
labách, opitý nadšením.
>> viac textu
![](ciarka_cierna.gif)
Ivan Kadlečík
Keby sa klarinet podobal na kopu kovového šrotu
Jednému mužovi, ktorý je opravár, vodoinštalatér a sklenár, tu na okolí
vtipkári hovoria Klarinet. A naozaj: je vysoký, chudý, počerný, akoby
dopredu nachýlený: len doňho fúknuť! Ide však o povrchné zdanie a nedorozumenie,
lebo prezývku Klarinet dostal podľa zvláštneho zvuku, čosi ako bf, bf,
ktorý vytvára zošpúlenými perami, keď drahokamom reže tabuľu skla: pomáha
mu to sústrediť sa na jemnú a citlivú prácu. Ten muž má meno podľa toho,
čo vie, chce a odváži sa robiť, pričom netára zbytočnosti, len vysiela
niekoľko málo vnútorne potrebných signálov, ktoré ho zbavujú napätia
a úzkosti – teda oslobodzujú. >>
viac textu
![](ciarka_cierna.gif)
Peter Michalovič
Rozprava
o venovaní, názve a prvej vete jedného románu
Pokus o úvod
1
O čom bude referovať tento text? Predsa o prvej vete románu Láska
v časoch cholery! Veľké písmeno na začiatku slova lásky nemá naznačovať
úctu, ktorú prechovávame k tomuto ušľachtilému citu. Veľké písmeno spolu
s kurzívou týchto štyroch slov sú neklamnými príznakmi toho, že spojenie
Láska v časoch cholery je citát, ktorý bol neviditeľným skalpelom
vyrezaný z iného textu a implantovaný do tohto textu. Láska v časoch
cholery (El amor en los del cólera), je totiž titul knihy Gabriela
Garciu Márqueza. Toho Márqueza, ktorý je považovaný za jedného z najvýznamnejších
predstaviteľov magického realizmu.
>>
viac textu
|
|
Obálka
čísla:
![](ciarka_cierna.gif)
Kresba
![Pokochajte sa!](obal_2001_1_2_male.jpg)
Obsah
čísla:
![](ciarka_cierna.gif)
Emile Cioran
Vyznanie
str. 3
![](ciarka_cierna.gif)
Roland Francois Sauvage
Básne
str. 5
![](ciarka_cierna.gif)
David Albahari
Neobyčajné poviedky
str. 11
![](ciarka_cierna.gif)
Alexander
Sergejevič Puškin
Eugen Onegin
(Román vo veršoch)
str. 15
![](ciarka_cierna.gif)
Krása ako symbol pravdy
(Posledný rozhovor s Andrejom Tarkovským)
str. 63
![](ciarka_cierna.gif)
Tomasz Różycki
Hyperborea
str. 69
![](ciarka_cierna.gif)
Bogdan Bogdanovič
Disciplina etrusca
Stratené mesto
str. 83
![](ciarka_cierna.gif)
Ivan Kadlečík
Keby sa klarinet podobal na kopu kovového šrotu
str. 101
![](ciarka_cierna.gif)
Peter Michalovič
Rozprava o venovaní, názve a prvej vete jedného románu
str. 109
![](ciarka_cierna.gif)
Francois D'Orcival
Dvaja tajní agenti
str. 125
![](ciarka_cierna.gif)
Dragan Velikič
Severná stena
str. 135
|